• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فرآیند ارتباط و کیفیت ثبت مشروعیت آرم

    (ندگان)پدیدآور
    پهلوان, فهیمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.061 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نهادهای اجتماعی با فعالیت‌های گوناگون، همواره از یک علامت تصویری یا نوشتاری به‌عنوان آرم یا مارک استفاده می‌کنند. کارکرد این علائم به‌مثابه امضا یا نشان هویت آن‌هاست. در زندگی روزمره اجتماعی ما، این نشان‌ها پیوسته در معرض دید و عامل پیوند ما با سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی هستند. گزینش سبک بازنمایی برای بیان اهداف، اندیشه یا ارائه فرآورده، در ارتباط تصویری این نهادها با جامعه، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. این گزینش، به انتخاب شیوه‌های دیده شدن، درک و دریافت پیام و در عمل به شکل‌گیری گفتمان تصویری موردنظر فرستنده پیام و درواقع به‌گزینش هویت بصری نگرش سازمان از خود و برای جامعه می‌انجامد، ساخت «استعاره و مجازهای» سازمانی. شناخت عناصر و کارکردهای گوناگون تصویر به لحاظ تبیین معیارهای تأثیرگذار آرم در فرآیند ارتباط، به توصیف انواع کاربردی آرم پیوند می‌خورد. در این مرحله بحث مشروعیت ارتباطی آرم مطرح می‌شود. تفکیک این گونه‌ها در انتخاب شیوه بیان معنا در پیام، تفکیک دو گونه متفاوت کاربردی برای آرم را میسر می‌کند: آرم‌هایی که از شروع حیات اجتماعی دارای مشروعیت هستند و آرم‌هایی که باید به‌مرور، بر اثر تکرار و تماس با جامعه مشروعیت کسب می‌کنند. درون‌مایه این مقاله، شرکت در بحث «مشروعیت» در حوزه کارکردها و نقش آرم در فرآیند ارتباط با جامعه است. بدین منظور، نظریه بنوآ هایل برون الگوی تحلیل آرم تلفیقی/شمایلی، منسوب به سازمان‌های ایرانی قرارگرفته است. متغیرهای تعیین‌کننده و تأثیرگذار این الگو، به‌خوبی نشان داد که انتخاب شیوه بیان از طرف فرستنده پیام، مهم‌ترین عامل در تکوین و شکل‌دهنده معنای پیام است.
    کلید واژگان
    شیوه‌های بازنمایی
    انواع نشانه
    استعاره و مجاز
    هویت چیست
    مشروعیت آرم

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2008-05-21
    1387-03-01
    ناشر
    دانشگاه هنر
    سازمان پدید آورنده
    هیئت علمی دانشگاه هنر

    شاپا
    2008-2649
    URI
    https://dx.doi.org/10.30480/vaa.2008.601
    http://vaa.journal.art.ac.ir/article_601.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441935

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب