نقش فرهنگ در تبلیغات بین المللی برند
(ندگان)پدیدآور
زیدآبادی, مهرنوشصالحی, سودابهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده در جهان امروز، هر روزه شرکتهای بیشتری شروع به گسترش فعالیتهای خود در خارج از مرزها میکنند. با توجه به تاثیر انکارناپذیر عوامل فرهنگی بر موفقیت تبلیغات برندها در کشورهای گوناگون جهان، لزوم بررسی نقش فرهنگ و کاربرد آن در تبلیغات تجاری بینالمللی احساس میشود. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نحوهی بهکارگیری ویژگیهای فرهنگی در کمپینهای تبلیغاتی یک برند معتبر جهانی بوده است. برای این منظور، کمپینهای تبلیغاتی برند ایکیا به عنوان نمونهی پژوهش در دو کشور آمریکا و چین، مورد ارزیابی قرار گرفته است. معیار انتخاب این برند، دارا بودن بازار جهانی مقبول و توجه آن به عوامل فرهنگی در پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود بوده است. شش کمپین تبلیغاتی برند ایکیا در دو کشور ذکر شده، بر مبنای نظریههای فرهنگی هافستد و هال مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق حاکی از آنند که برند ایکیا تا حد زیادی تبلیغات خود را با ویژگیهای فرهنگی کشور مقصد هماهنگ کرده است. با این حال، هماهنگی تبلیغات ایکیا با زمینهی فرهنگی پایین که بیشتر در کشورهای غربی مشاهده میشود و در آن پیام تبلیغ بهطور واضح قابل درک است بیشتر میباشد. دلیل این پیشآمد را میتوان شناخت بیشتر برند از فرهنگ مادری آن نسبت به فرهنگهای شرقی دانست.
کلید واژگان
طراحی گرافیکتبلیغات برند ایکیا
نظریههای بینافرهنگی
مدل هافستد
مدل هال
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
مدیر مسئول و صاحب امتیاز کانون آگهی و تبلیغات کاجستان خیالگروه ارتباطتصویرى، دانشکدهی هنرهاى تجسمى، دانشگاه هنر، تهران، ایران




