نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسامانیان, صمدfa_IR
dc.contributor.authorمیرعزیزی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorصادقپور فیروز آباد, ابوالفضلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T21:50:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:50:49Z
dc.date.available1399-07-30T21:50:48Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:50:49Z
dc.date.issued2012-01-21en_US
dc.date.issued1390-11-01fa_IR
dc.date.submitted2012-02-04en_US
dc.date.submitted1390-11-15fa_IR
dc.identifier.citationسامانیان, صمد, میرعزیزی, محمود, صادقپور فیروز آباد, ابوالفضل. (1390). تأثیر عکاسی معماری بر نقاشی روی کاشی‌های نقش برجسته تالار اصلی کاخ گلستان. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 4(7), 53-65. doi: 10.30480/vaa.2012.657fa_IR
dc.identifier.issn2008-2649
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.657
dc.identifier.urihttp://vaa.journal.art.ac.ir/article_657.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441882
dc.description.abstractدر دوره قاجار که یکی از مهم‌ترین و پرفرازونشیب‌ترین دوران حکومتی در ایران است، نقاشی روی کاشی دچار تحولات گسترده‌ای شده است. بخشی از این تحولات که با ورود عکاسی به ایران آغاز می‌گردد، زمینه‌ای برای تأثیرپذیری از این هنر نوظهور فراهم می‌نماید. کاخ گلستان به‌عنوان مرکز حکومتی شاهان قاجار، جلوه‌گر عالی‌ترین نوع هنرهای این دوره بوده است. هنرمندان سعی می‌کردند زیباترین هنرها را در این مکان به منصۀ ظهور برسانند و نمونه عالی این هنرها، هنر کاشی‌کاری و به‌خصوص نقاشی روی کاشی‌های برجسته است که در تالار اصلی این کاخ قابل‌مشاهده است. هدف این مقاله یافتن تأثیر هنر عکاسی، بر نقاشی روی کاشی‌های نقش برجسته تالار اصلی کاخ گلستان است. در این پژوهش نمونه‌هایی از تصاویر عکاسی شده در دوره قاجار و کاربرد این تصاویر به‌عنوان الگوی طراحی برای هنرمند کاشی‌کار به‌صورت مقایسه‌ای موردبررسی قرار می‌گیرد. با بررسی تأثیر عکاسی بر کاشی‌های سرسرای تالار اصلی کاخ گلستان چنین برداشت می‌شود که بیشترین تأثیرپذیری از عکس‌هایی با موضوع بناهای تاریخی، مناظر طبیعی و شخصیت‌های قاجاری است. همچنین تأثیر عکاسی به‌عنوان ابزار تبلیغی جدیدی در اختیار دربار قرارگرفته، باعث نفوذ بیشتر شاهان در بین طبقات جامعه گردیده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و شیوه گردآوری منابع به‌صورت میدانی و کتابخانه‌ای است.fa_IR
dc.format.extent1351
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه هنرfa_IR
dc.relation.ispartofنامه هنرهای تجسمی و کاربردیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.657
dc.subjectقاجارfa_IR
dc.subjectکاخ گلستانfa_IR
dc.subjectتالار اصلیfa_IR
dc.subjectنقاشی روی کاشیfa_IR
dc.subjectعکاسیfa_IR
dc.titleتأثیر عکاسی معماری بر نقاشی روی کاشی‌های نقش برجسته تالار اصلی کاخ گلستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه صنایع‌دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentصنایع‌دستی، استان تهران، شهر تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهش هنر، استان تهران، شهر تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue7
dc.citation.spage53
dc.citation.epage65


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد