بررسی تأثیر زیبایی شناسی ژاپنی در « اهِون » ها
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کتابهای تصویری ژاپن یا اِهونها را باید در شمار آثاری دستهبندی کرد که با آمیختن حوزههای ادبی و تصویری (ادبیات، نقاشی و خوشنویسی)، بهنوعی کمال هنری دست مییابند که حامل نشانههایی پیدا و پنهان از عصاره زیباییشناسی بومی خویش هستند. با توجه به تأثیر معیارهای زیباییشناسی ژاپن بر اهونها که خصلتهایی یگانه و بیهمتا بدین آثار بخشیده است، درک راستین این آثار بدون شناخت وجوه زیباییشناسانه مزبور، امری ناممکن است. یوگن، یوجو و آواره از جمله معیارهای شاخص زیباشناسی ژاپنیاند که مصادیق بارز آنها را در آثار ادبی و تصویری این سرزمین میتوان جست. این مقاله در پی بررسی و پیجویی این آرمانها در بستر اهونهاست و نیز بر آن است تا بازتاب نگرش و جهانبینی مدرن را در کنار مؤلفههای سنتی بازجوید. پس از بررسی نظری سه آرمان یوگن، یوجو و آواره، مصادیق خاص آنهارا در برخی نمونههای تصویری اهونها پی میگیریم. در پایان به یکی از بارزترین ویژگیها در زیباییشناسی ژاپنی که به نسبتی در هر سه معیار فوقالذکر نیز مستتر است، خواهیم رسید که همانا مسئله نهان ساختن و یا بهتمامی آشکار نساختن زیبایی بهگونهای است که امکان کشف آن دیرتر فراهم آید. در حقیقت میتوان به این نتیجه کلی رسید که هنر ژاپنی، یعنی هنر اشارت و القاء. اطلاعات و دادههای این مقاله به شیوه کتابخانهای گردآوری شده و با روش کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
کلید واژگان
ژاپنزیبای یشناسی ژاپنی
اهون
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01