دوره 3, شماره 5

 

ارسال های اخیر

  • بررسی منشأ جانور نگاری و آثار جانور نگار کهن ایرانی، در فرهنگ و باورهای اقوام ایرانی چهارهزاره قبل از میلاد 

    فرهمندی, گلناز؛ اشوری, محمد تقی (دانشگاه هنر, 2011-01-21)
    بن‌مایه تفکرات و باورهای اقوام ایرانی در هزاره‌های نخستین پیش از میلاد، چنان نقش گسترده‌ای در شکل‌گیری هنر ایرانی داشته است که انعکاس آن نه‌تنها در هنر اقوام دوره‌های مذکور به چشم می‌خورد بلکه باوجود گذشت زمان و تحولات ...

  • نقش آگاهی و دانسته‌های عمومی در انتخاب آثار هنری 

    مهدوی نژاد, محمد جواد؛ افضلی, کوثر (دانشگاه هنر, 2011-01-21)
    هنر و زیبایی، رابطه‌ای دیرینه باسلیقه و انتخاب دارد و به همین دلیل از موضوعات بحث‌برانگیز در جهان هنر به شمار می‌آید. در بسیاری از مواقع اختلاف‌نظر میان جامعهٔ حرفه‌ای و تخصصی از یک‌سو و عموم مخاطبان از سوی دیگر، به‌وضوح ...

  • تاریخ هنر در سنجهٔ سنت‌گرایان 

    سپهران, کامران (دانشگاه هنر, 2011-01-21)
    بر اساس سنت‌گرایی، تاریخ هنر عاجز از دستیابی به حقیقت هنر است؛ چون دیدگاه سنت‌گرا اساساً تاریخ و حقیقت را در ستیز با یکدیگر می‌بیند. این در حالی است که شناخت غیر تاریخ‌مند به‌سوی رازورزی و کلی‌گویی سوق پیدا می‌کند. بااین‌حال ...

  • ملاحظات انتقادی «تاریخ هنر» در تحلیل تاریخ سنتی هنر 

    اسفندیاری, اپه نا؛ دیباج, سید موسی؛ ایت اللهی, حبیب الله (دانشگاه هنر, 2011-01-21)
    تاریخ هنر در کمتر از 40 سال اخیر، دستخوش تحولات بنیادی شده که خود از تداخل و هم‌پوشی اوضاع تاریخی، سیاسی، اجتماعی و تغییرات نهادی سرچشمه گرفته است. نتیجهٔ این تغییرات، نقادی از امری متعارف (تاریخ سنتی و نهادی هنر)، تعیین ...

  • ارزیابی نظریهٔ دیوید هیوم در خصوص زیبایی و ذوق 

    بختیاریان, مریم (دانشگاه هنر, 2011-01-21)
    «دیوید هیوم» ضمن مطرح ساختن بحث تازه ذوق در مقاله‌ای با عنوان «در باب معیار ذوق»، زیبایی را برخلاف پیشینیان خود، ویژگی و صفتی در شیء ندانست، بلکه آن را احساسی برشمرد که در ذهن مخاطب آن شکل می‌گیرد. او از این طریق اندیشه‌های ...