نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسفید خوش, میثمfa_IR
dc.contributor.authorشاقول, یوسفfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T21:44:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:44:48Z
dc.date.available1399-07-30T21:44:48Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:44:48Z
dc.date.issued2007-12-22en_US
dc.date.issued1386-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-15en_US
dc.date.submitted1395-08-25fa_IR
dc.identifier.citationسفید خوش, میثم, شاقول, یوسف. (1386). نسبت نظریه عدالت راولز با فلسفه حق هگل. حکمت و فلسفه, 3(12), 45-64. doi: 10.22054/wph.2008.5741fa_IR
dc.identifier.issn1735-3238
dc.identifier.issn2476-6038
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/wph.2008.5741
dc.identifier.urihttp://wph.atu.ac.ir/article_5741.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441642
dc.description.abstractجان راولز نظریه عدالت خویش را اساسا در تقابل مستقیم با نظریه فایده گرایی شکل داده است زیرا معتقد است فایده گرایی آماده است تا آزادی و عدالت را برای تامین منفعت و سعادت افراد جامعه قربانی کند. راولز به منظور ارائه نظریه ای که از آفات فایده گرایی و به ویژه فردگرایی افراطی آن بری باشد ضروری می بیند تا راهکارها و مفاهیم اساسی فلسفه حق هگل را از نو مورد بازخوانی قرار دهد زیرا هگل نیز در زمانه خود و در رویارویی با اندیشه های متفکران دوره روشن اندیشی، درگیر معضلاتی مشابه مشکلات موجود در فایده گرایی بوده است. در واقع راولز استفاده از نگرش هگلی را برای تبیین نظریه عدالت و مفاهیم اساسی آن مفید می داند. مقاله حاضر در پی آن است تا اولا نشان دهد که راولز چگونه برای تامین هدف مذکور روایتی ویژه از مهمترین عناصر فلسفه حق هگل ارائه داده و سمت و سوی آن را منطبق با جریان لیبرالیسم معرفی کرده است. او در این راستا دو نوع از لیبرالیسم را از هم تمییز داده و نظریه خود را همراه با اندیشه کانت و هگل از مصادیق نوع واحدی از آنها بر می شمارد. دوم اینکه به نظر می رسد راولز به منظور نیل به مطلوب خویش ناگزیر بوده است تا به رغم اذعان اولیه خویش مبنی بر کانتی بودن نظریه اش دست کم در برخی از موارد اساسی، از نگرش کانتی روی گردانده و به جانب نگرش هگلی روی آورد. تبیین و استدلال وجوه اساسی این گشت فکری هدف دیگر مقاله حاضر را شامل می شود.fa_IR
dc.format.extent313
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofحکمت و فلسفهfa_IR
dc.relation.ispartofWisdom And Philosophyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/wph.2008.5741
dc.subjectآزادیfa_IR
dc.subjectعدالتfa_IR
dc.subjectحیات اخلاقیfa_IR
dc.subjectفرد اخلاقیfa_IR
dc.titleنسبت نظریه عدالت راولز با فلسفه حق هگلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentهیئت علمی دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue12
dc.citation.spage45
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد