• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • حکمت و فلسفه
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • حکمت و فلسفه
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    روند تحقق فهم از منظر شلایرماخر

    (ندگان)پدیدآور
    واعضی, اصغرقاعدی, اسماعیل
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هرمنوتیک مدرن با تلاش‌های شلایرماخر برای گسترش حوزة هرمنوتیک آغاز شد. او سوء فهم را امری طبیعی قلمداد کرد و با اذعان به تداول و اجتناب‌ناپذیر بودن آن نتیجه گرفت که فهم همواره معادل تفسیر است. از نظر وی هر کنش فهم متضمن دو گونه تفسیر، تفسیر دستوری و تفسیر فنی یا روان‌شناختی است. تفسیر دستوری به بررسی کارکردها و مؤلفه‌های زبانی متن می‌پردازد، در حالی‌که در تفسیر فنی، متن به‌مثابۀ تجلی فردیت مؤلف و با توجه به رفتار خاص او با زبان، مورد مداقه قرار می‌گیرد. شلایرماخر معتقد است در هر یک از این دو حیطه، کنش فهم و تفسیر طی یک فرآیند دوری موسوم به دور هرمنوتیکی و از طریق حرکت ارجاعی مکرر انجام می‌شود. جوانب این حرکت در تفسیر دستوری همان عناصر مادی متن، یعنی جزء و کل هستند اما در تفسیر فنی، تفرد مؤلف نیز وارد چرخة فهم می‌شود. با این وجود، فهم تفرد مؤلف تنها هنگامی میسر است که مفسر از طریق حدس و بر اساس مقایسه با خود به دنیای ذهنی او راه یابد.
    کلید واژگان
    شلایرماخر
    دور هرمنوتیکی
    مؤلف
    مفسر
    متن
    تفسیر دستوری
    تفسیر فنی
    حدس

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2012-06-21
    1391-04-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
    دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    1735-3238
    2476-6038
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/wph.2012.5843
    http://wph.atu.ac.ir/article_5843.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441471

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب