مرور دوره 4, شماره 16 بر اساس عنوان

  • ادراک حسی افلاطون در نظام پارمنیدسی 

    موسوی, ابراهیم (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-12-21)
    برای مدت‌ها رابطۀ ادراک حسی با معرفت از نظر افلاطون به نحوی بر اساس تفکر ارسطویی یا تفکر افلوطینی توجیه می‌شد، اما به‌تازگی آراء دیگری در این باره مطرح است که در آن دریافت اصلی خود افلاطون محل مداقه قرار می‌گیرد. این دیدگاه ...

  • اصل طرد شق ثالث و انگارة تخطّی از آن در پارادایم‌های چندارزشی و فازی 

    حاج حسینی, مرتضی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-12-21)
    در قرن بیستم، نقد ارزش فلسفی پارادایم دوارزشی به شکل‌گیری انگارة تخطّی از اصل طرد شق ثالث و پیدایش دستگاه‌های منطقی غیراستاندارد از قبیل منطق چندارزشی و فازی انجامید. این انگاره در حالی شکل گرفت که اصل طرد شق ثالث در کنار ...

  • تبیین تطبیقی اهداف آموزش فلسفه به کودکان در کشورهای مختلف 

    فرمهینی فراهانی, محسن؛ میرزا محمدی, محمد حسن؛ خارستانی, اسماعیل (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-12-21)
    با توجه به اهمیت آموزش فلسفه به کودکان در دوران معاصر، این مقاله با استفاده از روش تطبیقی به تبیین اهداف آموزش فلسفه به کودکان پرداخته است. نتایج به دست آمده در این بررسی نشان می‌دهد که از مهم‌ترین اهداف آموزش فلسفه به ...

  • تکثر نظام‌های منطقی: مقایسۀ دیدگاه‌های منطق‌دانان قدیم و جدید 

    نباتی, فرشته (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-12-21)
    پیش از ظهور منطق جدید، نظام منطقیِ رایج بی‌بدیل می‌نمود. اما منطق کلاسیک، با نظام‌های متعددی روبه‌روست که خود را منطقی و هماورد منطق کلاسیک می‌دانند. این نظام‌ها، اغلب مبتنی بر پیش‌فرض‌های خاص فلسفی هستند و قواعد منطقی ...

  • روش‌شناسی حکمت اشراق* 

    دیباجی, محمدعلی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-12-21)
    یکی از مسائلی که جزء بنیادین حکمت محسوب می‌شود چگونگی فهمِ مابعدالطبیعه است. مسئله این است که چگونه و با چه وسیله‌ای می‌توان به فهم مابعد‌الطبیعه نائل شد؟ ارسطو و فیلسوفان مشائی روش برهانی و عقل را راه‌ حل مسئله‌ می‌دانند. ...

  • مبانی روشنگری در اندیشۀ روسو 

    کرباسی زاده, علی؛ سلیمانی دهنوی, فاطمه (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-12-21)
    تفسیرهای متعدد و گاه متناقضی از اندیشه‌های روسو وجود دارد، برخی او را در زمرۀ روشنگران قرار می‌دهند و برخی دیگر منتقد روشنگری. روسو فرزند عصر روشنگری بود و بی‌شک مهم‌ترین عناصر تفکر این دوره در اندیشۀ او نمایان است. با ...

  • منطق شرطی و مبانی فلسفی آن 

    رسولی شربیانی, رضا (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-12-21)
    یکی از پرسش‌های اساسی در منطق این است که چرا ارسطو به «منطقِ شرطی» نپرداخته است؟ او که به عنوان مدوّن منطق شناخته می‌شود چگونه ممکن است به این بحث مهم توجهی نداشته باشد؟ آیا این بی‌توجهی فقط یک غفلت است یا عمدی است و ارسطو ...