مرور دوره 14, شماره 55 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
-
ارتباط ساختار منطقی زبان باارزش و معنای زندگی در اندیشة ویتگنشتاین
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2018-09-23)پرسش از زندگی و حیات پیشینهای به درازای تاریخ بشر دارد و مسئلهای است که در تطور تاریخ اندیشه، چهرههای گوناگونی به خود گرفتهاست. امروزه این پرسش با جدیت بیشتری پیگیری میشود تا بدانجا که حتی در محافل دانشگاهی به شکل ...
-
افلاطون و معمای باور خطا در ثئایتتوس
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2018-09-23)بررسی موضوع «خطا» در کنار موضوع معرفت برای افلاطون اهمیت بسیاری دارد و در چارچوب تعریف معرفت به باور درست در ثئایتتوس به دنبال تبیین امکان باور خطاست. او پیشنهادهایی را به منظور تبیین موضوع باور خطا ارائه میکند. دو پیشنهاد ...
-
بررسی ریشههای امر دیونیزوسی و آپولونی فلسفة هنر نیچه در فلسفة شوپنهاور
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2018-09-23)هدف این مقاله، بررسی ارتباط امر دیونیزوسی و آپولونی در فلسفة هنر نیچه با فلسفة شوپنهاور است. در این زمینه، ضمن بیان سابقة تفاسیر موجود در ارتباط امر دیونیزوسی و آپولونی با اراده، تصور، والا و زیبا، به بررسی نقاط قوّت و ضعف ...
-
تعیّن مابعدالطبیعی دازاین نزد هایدگر
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2018-09-23)دازاین بنا بر تلقی رایج، عنوان فلسفی هایدگر است بر مفهوم کلی انسان؛ یعنی انسان مِن حیث هُو انسان. ولی بررسی دقیقتر آثار وی در سالهای نزدیک به وجود و زمان نشان میدهد که او در حقیقت، نوع خاصی از انسان را در نظر دارد. از ...
-
رویکرد انتقادی مرلوپونتی به قصدیت هوسرل
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2018-09-23)مرلوپونتی در پدیدارشناسی ادراک میکوشد تا از تبیین سنّتی قصدیت فراتر رود و به این منظور به توصیف پدیدارشناسی بدن میپردازد. به نظر مرلوپونتی، میان جهان و آگاهی جدایی وجود ندارد و این دو در هم گره خوردهاند. آگاهی برای ...
-
مسئلة «اذهان دیگر» در تفکر هایدگر
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2018-09-23)مسئلة «اذهان دیگر» به عنوان یکی از جدیترین مشکلات معرفتشناسی در فلسفه، ریشه در دوگانهانگاری دکارت دارد. از آن زمان، راه حلهای متعددی برای این مسئله مطرح شدهاست، اما این راه حلها هر یک با مشکلاتی مواجه هستند. در مقابل ...
-
مقایسة ترولچ و هیک پیرامون مسئلة درجهبندی ادیان
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2018-09-23)از مسائل اصلی در تبیین پدیدة کثرت ادیان در جهان، مسئلة درجهبندی ادیان است؛ یعنی پرسش از اینکه آیا ادیان اساساً مقایسهپذیر هستند یا نه، و در صورت موافقت، ملاک و معیار این مقایسه باید چه ویژگی داشته باشد. چنین به نظر میرسد ...
-
نگرشی به مبانی دینی و اخلاقی مفهوم «حق» در دیدگاه کانت و علامه جعفری
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2018-09-23)علامه جعفری با اشاره به اصول بنیادین و جهانی حقوق بشر، بر آن است که ادیان الهی و در رأس آن، اسلام، نقطة اوج حقوق انسانی هستند. جامعیت اسلام در تبیین حقوق و تکالیف از نوع نگاه آن به انسان به عنوان «انسان کلّی» در قالب «چهرة ...



