دوره 13, شماره 50
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
اینهمانی شخصی میان فرد اخروی و فرد دنیوی از دیدگاه جان هیک
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2017-06-22)مسئلۀ «اینهمانی شخصی» از مسائلی است که هم در حیات دنیوی کاربرد دارد و هم در حیات اخروی. زیرا بر اساس مفهوم اینهمانی شخصی و معیارهای آن از یکسو مشخص میشود که آیا فردی که اکنون، برای مثال، هفتاد سال دارد همان فردی ...
-
سخنوری در گزارندگی فلسفی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2017-06-22)گزارندگی با سنت سخنوری نسبتی نزدیک دارد. از همان روزگار افلاطون و تکوّن اندیشة فلسفی، بر تمایز و استقلال برهان و سخنوری به منزلة دو صورت متفاوت از قیاس تأکید میشد. در عین حال به یمن تدقیق ارسطو در مناسبات میان این ...
-
آیا درباره وجود ذهنی هنوز حرفی برای گفتن وجود دارد؟ بررسی برخی نقدهای وارد بر نظریۀ وجود ذهنی و تعریف نقشی جدید برای آن
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2017-06-22)فیلسوفان مسلمان در نظریه وجود ذهنی، مسئلۀ واقعنمایی علم و تطابق ذهن و عین را پیشفرض گرفتهاند. این پیشفرض با چالشهایی روبهروست. بهطور مثال فیلسوفان معاصر غربی مثل کواین، دیویدسون، مسئلۀ تطابق ذهن و عین را که ...
-
نقد دو دیدگاه رایج در خصوص جایگاه علمالنفس ارسطویی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2017-06-22)در مورد جایگاه علمالنفس در نظام علم شناختی ارسطو دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه نخست که نظریه رایج و غالب است میگوید نفسشناسی علمی طبیعی است. این دیدگاه بیشتر بر ارتباط وثیق نفس و بدن از نظر ارسطو تأکید دارد. دیدگاه ...
-
استدلالی نو برای موجودیت وجود در فلسفة صدرا
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2017-06-22)این مقاله به دنبال دو هدف است: نخست برقراری ارتباطی میان معنای «موجود» و موجودیت وجود؛ و دوم تنظیم استدلالی نو در دفاع از موجودیت وجود. استدلال خواهد شد که بنا بر فرضهای معقولی که مورد قبول صدرا نیز هستند، میان ادعای ...



