مرور دوره 5, شماره 19 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
منطق تعریف در بوته نقد و داوری
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2009-09-23)این مقاله به مبحث تعریف در نظام منطق سنتی میپردازد و تلاش میکند با بیان انتقادهای وارد بر این نظام و طبقهبندی و تحلیل آنها نقاط ضعف و ناکارآمدی مبحث تعریف را نشان دهد و بر آن است که بخش تعریف در منطق سنتی فی الجمله مبحثی ...
-
نقد و بررسی نظریه امام خمینی (ره) درباره جعل
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2009-09-23)در مورد اینکه جعل و آفرینش به چه چیزی تعلق میگیرد، نظریات گوناگونی ارائه شده است و در میان آراء مختلف، مرحوم امام خمینی (قدس سره) نظری خاص در مسئله جعل دارند و با توجه به اینکه ایشان قائل به توحید عرفاء یعنی وحدت شخصی ...
-
آیا واقعیگرایی جدید از مصادیق واقعیگرایی جانشینی است؟
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2009-09-23)واقعیگرایی یک آموزه هستیشناسانه است که براساس آن، دامنة اشیاء موجود و دامنة اشیاء واقعی اینهمان است. مطابق با این آموزه، برای حل هر مسئلة فلسفی، نیازی به تعهد وجودی به اشیاء غیرواقعی نداریم. رویکرد لینسکی، زالتا و ...
-
مکان فی نفسه و اشیاء فی نفسه تفسیر فلسفه استعلایی کانت درباره مکان
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2009-09-23)در نظریه کانت مکان و زمان شرط و ممهد نسبت اشیا با یکدیگر (Verhaltnis) در مکان (و زمان) است، اما همچنین مکان (و زمان) با ما نسبت و رابطهای (Beziehung) دارد که غیر از نسبت و رابطه اول است. ما در این تحقیق بیان خواهیم کرد ...
-
توماس آکوئینی و فلسفه
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2009-09-23)در تبیین اندیشة توماس عدهای آن را نمونة اعلای فلسفة مسیحی و فلسفة جاویدان خواندهاند و عدهای دیگر نیز او را متکلمی کامل نامیدهاند و بر هماهنگی کامل میان عقل و ایمان در آثار او تأکید کردهاند. در این مقاله، سعی شده تا ...
-
افلاطون به روایت سهروردی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2009-09-23)شهابالدین سهروردی (549-587ق) نماینده اندیشههای افلاطون (347؟-427؟ق.م) در فلسفه اسلامی است. او در حکمت اشراق، مقام و اهمیت ارسطو را در فلسفه مشّاء دارد. سهروردی در نوشتههای خود از افلاطون با عنوان «افلاطون الإلهی» و «إمام ...
-
رابطة آشتیناپذیر«عقل» و «ایمان» در اندیشة سورن کییرکگور
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2009-09-23)این مقاله به بررسی رابطة عقل و ایمان در اندیشة اگزیستانسیالیستی کییرکگور میپردازد. کییرکگور ایمان را با واژههایی همچون «شور»، «جهش» و «رابطه با خدا» توصیف میکند و آن را برتر از عقل و گاهی در تضاد کامل با آن میپندارد. ...



