مرور دوره 10, شماره 40 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
ترمیمِ دوپارگیِ فلسفهی فیزیک با تکیه بر ابطالگرایی پوپر
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-12-22)نتایج فلسفی حاصل از تعبیر کپنهاگی مکانیک کوانتوم، از جمله طردِ رئالیسم، نفی علیت، فقدان تعیّن در حوادث اتمی و ... نوعی شکاف و دوپارگی را بین فیزیک کلاسیک و فیزیک کوانتوم، موجب میشود. در مقالهی حاضر، ضمن نمایان ساختن ...
-
تبیین نظریة اشراق در آگوستین با تکیه بر دیدگاه ژیلسون
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-12-22)چگونگی دستیابی بشر به حقایق ثابت و مشترک، مسئلهای اساسی است که آگوستین در مباحث معرفتشناختی با آن مواجه بودهاست. وی در تبیین این مسئله از تئوری اشراق کمک میگیرد. عبارات دو پهلوی آگوستین در توضیح معنا و محتوای اشراق، ...
-
درآمدی بر فکر شرق و غرب در تفکر هایدگر
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-12-22)هایدگر پس از وجود و زمان مهمترین مباحث فلسفۀ خود را با بهکاربردن مداوم تعابیری چون اروپایی، مغرب زمینی و غربی به بحث در بارۀ غرب برمیگرداند. همچنین او در اولین سالهای فعالیت دانشگاهیاش در آغاز دهۀ بیست قرن گذشته ...
-
مقایسۀ آراء حسن حنفی و محمد آرکون دربارۀ علل انحطاط مسلمانان و راه رهایی از آن
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-12-22)این مقاله درصدد بررسی مقایسهای آراء حسن حنفی و محمدآرکون است. حنفی از جمله نواندیشان اسلامی است که برای رهایی مسلمانان از وضعیت انحطاط و همچنین ارائۀ راهکار برای آیندۀ جوامع اسلامی به نقد سنت اسلامی و تمدن غربی ...
-
تحلیل و نقد تبیین دکارتی ِلاک دربارهی این باور و ارائهی تبیینی بدیل مبتنی بر آموزهی ویتگنشتاین متأخر «هر فردی در آگاهی از خودش خطاناپذیر است»
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-12-22)ما بر این باوریم که: «آگاهی فرد نسبت به خودش خطاناپذیر است»، درحالیکه آگاهی او نسبت به سایر چیزها و یا حتی آگاهی سایر افراد نسبت به او را خطاناپذیر نمیدانیم. چگونه میتوان چنین عدمِتقارنی را تبیین کرد؟ متداولترین ...
-
جایگاه احساس و تخیل در نظام فکری دکارت
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-12-22)مبحث مربوط به احساس و تخیل در نظام فکری دکارت بسیار مهم است. او در «تأمل دوم» احساس و تخیل را بهعنوان حالات آگاهی و بدون اینکه به متعلق خارجی مربوط شوند، ذیل حالات من اندیشنده طبقهبندی میکند. سپس در «تأمل ششم» برای ...



