مطالعۀ جامعهشناختی فرایند تکوین هویت حرفهای در میان دانشجویان دورۀ دکترای علوم اجتماعی در ایران
(ندگان)پدیدآور
جعفری, قاسمصدیقیان بیدگلی, آمنهودادهیر, ابوعلینوع مدرک
Textمقاله علمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هویت حرفهای به فرایندی اشاره دارد که در طول سالهای تحصیل فرد در دانشگاه به سؤال «من چه کسی هستم» پاسخ میدهد. دورۀ دکتری آخرین مرحلۀ شکلگیری این نوع هویت است که سهم بسزایی در مسیر حرفهای شدن افراد دارد. مقالۀ حاضر به آزمون الگوی نظری تکوین هویت حرفهای دانشجویان دورۀ دکترای علوم اجتماعی در ایران پرداخته است. نظریۀ مبنایی ودادهیر، صدیقیان بیدگلی، و جعفری (1396) عملیاتیسازی شده و پرسشنامۀ مزبور با نمونه ای به تعداد 191 نفر از دانشجویان دورۀ دکتری علوم اجتماعی مورد آزمون قرار گرفته است. یافتههای کمّی تحقیق، گزارههای نظری بهدستآمده از الگوی نظریۀ مبنایی را تأیید میکند. نتایج رگرسیونی نشان میدهد که در مجموع، عاملهای ساختار آموزش عالی، شرایط بیرونی رشتۀ علوم اجتماعی، صفات روانی این دانشجویان، و نیز شرایط مالی و جامعهپذیری علمی میتوانند تغییرات متغیر وابستۀ هویت حرفهای رشته علوم اجتماعی را در بین پاسخگویان پیشبینی کنند. نتایج آماری نشان میدهد نقش عوامل بیرونی و ساختاری اهمیت زیادی دارند.
کلید واژگان
هویت حرفهایدانشجویان دکترای علوم اجتماعی
رشتۀ علوم اجتماعی
تئوری زمینهای
آزمون الگوی ساختاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای جامعهشناسی فرهنگی، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تهران، ایراناستادیار جامعهشناسی، پژوهشکدۀ مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم ، تهران، ایران
دانشیار انسانشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-46412008-4846




