نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنیک روش, ریحانهfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی سیچانی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T21:25:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:25:40Z
dc.date.available1399-07-30T21:25:35Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:25:40Z
dc.date.issued2015-02-20en_US
dc.date.issued1393-12-01fa_IR
dc.date.submitted2014-12-08en_US
dc.date.submitted1393-09-17fa_IR
dc.identifier.citationنیک روش, ریحانه, قاسمی سیچانی, مریم. (1393). بازشناسی جایگاه روح مکان در طراحی فضای کودکان؛ بر مبنای آراء پدیدارشناختی نوربرگ شولتز. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی, 7(1), 145-172. doi: 10.7508/isih.2015.25.006fa_IR
dc.identifier.issn2008-4641
dc.identifier.issn2008-4846
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.006
dc.identifier.urihttp://www.isih.ir/article_183.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/440828
dc.description.abstract<span>کریستین نوربرگ شولتز در تبیین نظریات خود در رابطه با پدیدارشناسی معماری، وامدار اندیشه‌های مارتین هایدگر بوده و یکی از راهکارهای هویت‌بخشی به مکان را ایجاد محیط‌های واجد معنا دانسته است. شولتز را می‌توان از جمله نظریه‌پردازانی به‌شمار آورد که پس از گیدئون، به ایجاد نگرش‌های نوین در معماری پرداخت و توجه به دیگر زمینه‌های علمی را لازمه دستیابی به ماهیت واقعی معماری دانست. در واقع رویکرد پدیدارشناسی را می‌توان یکی از گونه‌های میان‌رشته‌ای دانست که در راستای تبیین هستی و معرفت در دیگر زمینه‌ها همچون طراحی فضاهای مختلف گام برمی‌دارد. بر این اساس تأکید بر گرایش‌ها و مطالعات میان‌رشته‌ای می‌تواند شناخت و فهم موضوعات چندوجهی را میسر نموده و با بررسی راهکارهای گوناگون، بسط و گسترش علمی ابعاد مسئله را امکان‌پذیر سازد. مقاله حاضر در رویکردی میان‌رشته‌ای و پدیدارشناسانه و با تأثیرپذیری از نظریه‌های نوربرگ شولتز، به بررسی مفهوم مکان و فضا و لزوم توجه به آن در فضاهای کودکان پرداخته است. در این میان ابتدا شناخت مختصری راجع به کتاب نوربرگ شولتز در رابطه با رویکرد پدیدارشناختی به‌دست آمده و با بررسی ایده‌های دیگر نظریه‌پردازان، نتایجی پیرامون اهمیت القاء مفهوم روح مکان در فضاهای معماری حاصل می‌شود. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با بهره‌گیری از ابزار گردآوری اطلاعات، همچون مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی، سعی شده است تا مفاهیم و اصول مرتبط با ارتقای کیفیت فضاهای کودکان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.  بر این اساس می‌توان گفت، معانی، فرهنگ و تاریخ یک مکان از جمله عوامل هویت‌بخش آن بوده که باعث ایجاد خاطرات و حس تعلق افراد به مکان و در نتیجه شکل‌گیری شخصیت افراد در دوران کودکی می‌گردد. لذا یکی از وظایف اصلی معماران امروز، ایجاد معانی در فضاهای کودکان و یادآوری سنت‌ها و هویت فرهنگی آن‌ها از این طریق می‌باشد، تا در نتیجه آن کودکان بتوانند ارتباطی تنگاتنگ میان گذشته، حال و آینده خود برقرار نمایند.</span>fa_IR
dc.format.extent2988
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریfa_IR
dc.publisherIranian Institute for Social & Cultural Studiesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانیfa_IR
dc.relation.ispartofInterdisciplinary Studies in the Humanitiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.006
dc.subjectروح مکانfa_IR
dc.subjectکودکfa_IR
dc.subjectپدیدارشناسیfa_IR
dc.subjectنوربرگ شولتزfa_IR
dc.subjectمیان‌رشته‌ایfa_IR
dc.titleبازشناسی جایگاه روح مکان در طراحی فضای کودکان؛ بر مبنای آراء پدیدارشناختی نوربرگ شولتزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی ـ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگان.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue1
dc.citation.spage145
dc.citation.epage172


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد