• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رویکرد فرارشته‏ ای ادگار مورن و مبانی فلسفی اندیشه وی

    (ندگان)پدیدآور
    محمودنیا, علیرضانجاریان, پروانهضرغامی, سعیدیمنی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    150.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ادگار مورن بر این باور است که نظام‏های آموزشی کنونی دچار بحران شده‎اند، بحرانی که ناشی از رویکرد ساده‎ شده و تفکیکی نسبت به دانش و تفکیک آن به رشته‎های مجزا و تاکید بیش از حد بر تخصصی و فوق‌تخصصی شدن است.وی برای به چالش کشیدن این بحران، رویکرد فرارشته‎ای را ارائه می‎دهد. هدف از این مقاله بیان مبانی فلسفی این دیدگاه مورن است. بنابراین، این مقاله درصدد است با استفاده از روش تحلیلی، تاکید صریح مورن بر ضرورت اصلاح اندیشه را مورد بحث قرار دهد و تدبیر وی تحت عنوان رویکرد فرارشته‎ای را بیان کند. از دیدگاه مورن، رویکرد فرارشته‏ای نه تنها تفکیک و تشخیص رشته‏های مختلف دانش را محترم می‌‏شمارد، بلکه مرزهای میان‌رشته‏‌ها را کنار گذاشته و دانشی یگانه، واحد و یکپارچه را ارائه می‌‏دهد. در نتیجه، رویکرد فرارشته‏ای نوعی آموزش و پژوهش مسئله‌‎‎‏‎محور است که با در نظر گرفتن طیف وسیع دانش، می‌‎تواند از آموزشِ تک‎بعدی و بیگانگی رشته‏‌ها با یکدیگر اجتناب ورزد. به نظر می‎رسد این رویکرد از عدم آگاهی و غفلت از مسائل جامعه جلوگیری می‎کند و این قابلیت را دارد که در نظام‏های آموزشی تحول ایجاد نماید.
    کلید واژگان
    ادگار مورن
    اصلاح اندیشه
    نظریه پیچیدگی
    رویکرد فرارشته‌ای

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2012-04-20
    1391-02-01
    ناشر
    پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
    Iranian Institute for Social & Cultural Studies
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
    دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
    استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
    استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-4641
    2008-4846
    URI
    https://dx.doi.org/10.7508/isih.2012.14.004
    http://www.isih.ir/article_109.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/440754

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب