بررسی رابطه بین مؤلفههای فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد
(ندگان)پدیدآور
فرهمند, مهنازدامن باغ, مرتضینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
احساس تعلق ملی بهعنوان یکی از مؤلفههای سرمایه اجتماعی، واژهای کلیدی در فرهنگ ملی است. هرگونه تعریف از جامعه با پذیرش احساس تعلق و تعهد انجام میشود و جامعه تا اندازهای به این علت وجود دارد که مردم، احساس مثبتی درباره آن دارند. احساس تعلق ملی، یکی از امور مهم هر جامعهای قلمداد میشود و شناخت درست آن و آگاهی کامل مسئولان و مجریان امر، درباره عوامل اجتماعی مؤثر بر آن میتواند گام مؤثری برای شناخت مسائل موجود در جامعه باشد. مقاله حاضر رابطه بین مؤلفههای فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد را بررسی کرده است. جامعه آماری پژوهش، تمام شهروندان 15 تا 65 سالۀ شهر یزد هستند که با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است. روش نمونهگیری نیز بهصورت خوشهای چندمرحلهای بوده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بین عرفی شدن، مصرفگرایی، و شبکههای اجتماعی مجازی با تعلق ملی، رابطه معکوس و معناداری وجود دارد، اما رابطۀ سن و ترجیحات ارزشی با تعلق ملی، مستقیم و معنادار بوده است. در معادله رگرسیون، متغیرهای مستقل توانستهاند 39 درصد از تغییرات متغیر تعلق ملی را تبیین کنند. بیشترین اثرگذاری بر روی متغیر وابسته (تعلق ملی) بهترتیب متعلق به متغیر عرفی شدن، سن، ترجیحات ارزشی، و مصرفگرایی بوده است.
کلید واژگان
تعلق ملیعرفی شدن
ترجیحات ارزشی
مصرفگرایی
شبکههای اجتماعی مجازی
مطالعات فرهنگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Research
سازمان پدید آورنده
استادیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
شاپا
2008-18472476-5058




