• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی پودر لباسشویی پرسیل

    (ندگان)پدیدآور
    کوثری, مسعودعزیزی, فریدعزیزی, حمید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    976.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی نحوۀ بازنمایی زنان در آگهی بازرگانی پودر لباسشویی پرسیل است. این پژوهش از نوع کیفی و با تکیه بر روش نشانه­شناسی در پی رمزگشایی از کلیشه­های فرهنگی در آگهی پودر لباسشویی پرسیل است. نتایج این پژوهش نشان داد که بازنمایی زنان در آگهی­ها اغلب با مجموعه­ای از تصاویر و ایماژهای کلیشه­ای فرهنگی همراه است. در واقع علی­رغم تدابیری که برای از میان بردن تصاویر کلیشه­ای فرهنگی در آگهی­های بازرگانی اندیشیده شده، همچنان آگهی­ها پر از تصاویر و ایماژهایی است که زنان را به صورت فرودست نشان می­دهد. در این آگهی زنان به عنوان کسانی که هویتی مستقل از خود ندارند و همواره نیازمند حمایتی پدرانه- مردانه هستند؛ بازنمایی شده­اند. یافته­ها نشان داد که هویت زنانه همواره بازتابی از کلیشه­‌های رایج در جامعه ایرانی است. این کلیشه­ها زنان را متعلق به خانه و محیط آن می­داند و با استفاده از تصاویر رسانه­ای در پی تشدید روابط موجود است. در واقع رسانه­ها در پی طبیعی جلوه­‌دادن این روابط برساخته شده به وسیلۀ رمزهای فرهنگی در جامعه هستند. 
    کلید واژگان
    آگهی‌های بازرگانی
    تصاویر کلیشه‌ای فرهنگی
    بازنمایی زنان
    نشانه‌شناسی
    پودر لباسشویی پرسیل
    رمزگشایی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
    Iranian Institute for Social & Cultural Research
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه تهران
    دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
    کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2008-1847
    2476-5058
    URI
    https://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.007
    http://www.jicr.ir/article_262.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/440441

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب