نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران به فعالیتهای فرهنگی استادان بر اساس ماده اول آییننامه ارتقا
(ندگان)پدیدآور
فتح آبادی, جلیلنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران درباره تغییرات آییننامه جدید ارتقا و اضافه کردن مادهای در زمینه فعالیتهای فرهنگی ـ تربیتی ـ اجتماعی است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته کمی ـ کیفی است، که بخش کمی آن توصیفی از نوع زمینهیابی است. نمونه در مرحله کیفی شامل 34 نفر و در مرحله کمی شامل 252 نفر از اعضای هیئت علمی 6 دانشگاه (تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، و صنعتی شریف) بود که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و در قسمت کمی با استفاده از روش هدفمند انتخاب شدند. برای انجام پژوهش در مرحله کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته شامل 8 سؤال بازپاسخ، و در قسمت کمی نیز از یک پرسشنامه محققساخته شامل 35 سؤال و 3 بخش (1. دیدگاهها و نظرات 2. مشکلات اجرایی 3. پیشنهادها) استفاده شده است. در مجموع میتوان گفت که اعضای هیئت علمی به ضرورت توجه و پرداختن به مسائل فرهنگی اذعان دارند، اما در اینکه این فعالیتها توسط چه کسانی و به چه نحوی انجام شود، و چگونه مورد ارزیابی قرار بگیرد، با یکدیگر و با برنامهریزان امور فرهنگی در آموزش عالی اختلاف نظرهایی دارند.اعضای هیئت علمی فعالیتهای فرهنگی و تربیتی را نهفته در بطن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میدانند و به زعم بسیاری از آنها آموزش از تربیت و فعالیت فرهنگی تفکیکناپذیر است.
کلید واژگان
نگرشاعضای هیئت علمی
فعالیت فرهنگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Research
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه شهید بهشتیشاپا
2008-18472476-5058




