نحوة بازنمایی ایدئولوژی در روزنامههای داخلی و خارجی درباره برنامه هستهای ایران
(ندگان)پدیدآور
تاکی, گیتینخعی, مریمنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ایدئولوژیها ساختهایی معنایی هستند که در تولید، بازنمایی و تغییر روابط نابرابر قدرت نقش دارند و بهواسطة معنا با گفتمان و زبان که ابزار تولید معناست، پیوند میخورند. ایدئولوژیها در قالب رخدادهای گفتمانی، تولید میشوند و انتقال مییابند. عناوین خبری مطبوعات نمونههای این رخدادهای گفتمانی هستند. در این پژوهش در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی و با بهرهگیری از مؤلفههای جامعهشناختیـ معنایی الگوی تحلیلی ون لیوون (1996) همچون «حذف، اظهار، پیوند زدن، ارزشدهی و تفکیک کردن»، به بررسی چگونگی بازنمایی ایدئولوژیها دربارة برنامة هستهای ایران در سال 1390 در روزنامههای داخلی و خارجی بهشکل تحلیلی و توصیفی پرداخته شده و بسامد استفاده از این مؤلفهها توسط هر دو گروه از روزنامهها تعیین و مقایسه گردیده است تا به این سؤال پاسخ داده شود که بازنمایی ایدئولوژی در برنامة مذکور با استفاده از کدام مؤلفههای جامعهشناختیـمعنایی صورت میگیرد و آیا نحوة این بازنمایی و بسامد استفاده از مؤلفهها در روزنامههای داخلی و خارجی یکسان است. برای این منظور 242 عنوان از دو روزنامة داخلی ایران و کیهان و دو روزنامة خارجی گاردین و واشنگتنپست دربارة موضوع هستهای ایران مورد بررسی تحلیلی و توصیفی قرار گرفت. نتایج تحلیل حاکی از این است که نوع مؤلفههای بهکاررفته یکسان است و میزان استفاده از مؤلفهها در روزنامههای ذکرشده، بیشتر در مؤلفة حذف، تفاوت میکند، اما نحوة استفاده از این مؤلفهها متفاوت و منطبق بر ایدئولوژی و دیدگاهی است که از آن جانبداری میکنند. در واقع ایدئولوژیهای متفاوت به بهرهگیری متفاوت از مؤلفههای زبانی منجر میشود.
کلید واژگان
تحلیل گفتمان انتقادیایدئولوژی
مطبوعات
انرژی هستهای
مؤلفههای جامعهشناختی ـ معنایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Research
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستانکارشناس ارشد زبانشناسی همگانی
شاپا
2008-18472476-5058




