رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی در حوزة آموزش زبان
(ندگان)پدیدآور
تقویان, ناصرالدین علیقائدی, یحییضرغامی, سعیدغلامی, جوادنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله میکوشیم برخی دلالتهای رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی برای حوزة آموزش زبان را با نگاه به نظریة اخلاق گفتمان بازسازی کنیم. ایدة محوری ما بر این دریافت استوار است که رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی با وجود دستاوردهای بسیاری که برای حوزة آموزش زبان داشته است، بهدلیل فقدان منابع هنجارین لازم برای تبیین چگونگی رسیدن به فهم مشترک و توافق در میانکنشهای زبانی، هنوز نتوانسته است آموزش زبان را واجد بُعد اخلاقی و تربیتی درخوری سازد. بر این نکته تأکید میشود که این نقصان را میتوان با نگاه به نظریة اخلاق گفتمان جبران کرد. سپس دلالتهای این رویکرد هنجارگذار اجتماعی ـ فرهنگی در سه حوزة پژوهش، تدریس و ارزشیابی آموزش زبان بررسی و کاویده میشود. در این سه حوزه، بر وجه اخلاقی آموزش زبان تأکید میشود.
کلید واژگان
نظریة اجتماعی ـ فرهنگیآموزش زبان
اخلاق گفتمان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Research
سازمان پدید آورنده
پژوهشگر پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعیدانشیار فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی.
استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه ارومیه
شاپا
2008-18472476-5058




