تحلیل جامعهشناختی شیوههای تولید علم؛ تأملی در رویکردهای نوین
(ندگان)پدیدآور
ربانی خوراسگانی, علیقاسمی, وحیدربانی, رسولادیبی سده, مهدیافقی, نادرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مقاله تحلیل جامعهشناختی شیوههای تولید علم، بررسی رویکردهای نوین در این زمینه، تشریح رویکردهای موجود در ارتباط با کاربرد الگوی بومی در تولید دانش و سرانجام دستیابی به رهیافتهای حاصل از تحلیل و بحثهای مذکور به منظور برنامهریزی در فضای تولید دانش در جامعه ایران بود. پس از بررسی رویکردهای مطرح در جامعهشناسی علم، مراحل مختلف توسعة این علم بررسی شد. از سوی دیگر چون تولید علم فرایندی درگیر در ساختارهای اجتماعی و ارتباطات اجتماعی است، به منظور طرح و بررسی تحولات اخیر در شیوه تولید دانش، سه پارادایم یا الگوی نظری تولید دانش مورد تحلیل و نقد قرار گرفتند. همچنین کاربرد الگوی بومی در تولید دانش مورد بررسی قرار گرفت و دو دسته رویکرد در این زمینه معرفی شدند که هریک ایدههایی را در ارتباط با دانش بومی و بومیسازی دانش مطرح کردند. در پایان کوشش شده تا به این پرسش پاسخ داده شود که رهیافت مباحث مطرحشده برای جامعه ایران چه مواردی میتواند باشد؟
کلید واژگان
جامعهشناسی علمشیوههای تولید علم
الگوی نظری
شیوه تولید بومی دانش
سیستمهای نوآوری
ساختار سایه
خود بازآفرینی
خود عقلانی
شبکهها و خوشههای نوآوری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Research
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهاناستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلان
شاپا
2008-18472476-5058




