نقش برنامههای دینی و غیردینی تلویزیون در افزایش یا کاهش دینداری
(ندگان)پدیدآور
راودراد, اعظمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مقاله توضیح رابطه میان برنامههای دینی و غیردینی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، با دینداری در سطح جامعه است. برای رسیدن به هدف مقاله، در ابتدا مفاهیم مورد نیاز شامل برنامه دینی، برنامه غیردینی، تلویزیون دینی و تلویزیون ایدئولوژیک توضیح داده میشود؛ سپس با مراجعه به چند نمونه از انواع برنامههایی که در طیفی از برنامههای غیردینی تا برنامههای دینی قرار میگیرند، چگونگی اثرگذاری آنها بر مخاطب در شکلدهی تعریفی از دین بهعنوان دین منحصر در حوزه خصوصی، یا دین فعال در هر دو حوزه عمومی و خصوصی مورد بررسی و توجه قرار میگیرد. در این مقاله نشان داده میشود از انواع برنامههای صرفاً دینی، صرفاً سرگرمکننده و دینیِ رسانهایشده، نوع سوم مطلوب تلویزیون دینی است.
کلید واژگان
برنامه دینیتلویزیون
دینداری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-07-231388-05-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Research
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهرانشاپا
2008-18472476-5058




