طراحی الگوی ترازیابی راهبردی قدرت اقتصادی ایران در محیط متخاصم
(ندگان)پدیدآور
بنی اسد, رضاباقری میبدی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مطالعات راهبردی اقتصاد، عمدتاً سه نوع محیط رقابتی، محیط همکاری و محیط همکاری با رقیبان تحلیل میشود؛ اما محیط متخاصم که متفاوت از سایر محیطهاست کمتر به آن پرداخته میشود. در محیط متخاصم دشمنان از طریق تحریم و تروریسم اقتصادی، به دنبال نابودی کامل اقتصاد یک کشور هستند؛ بدین منظور ابزارهای اقتصادی را تسلیحاتی کرده و در جنگ اقتصادی از آن بهره میبرند. ترازیابی راهبردی قدرتِ اقتصادی، به دنبال این است تا وضعیت ظرفیتها و فقدان ظرفیتهای اقتصادی کشور را نسبت به کشورهای متخاصم بررسی و از اقتصاد مقاومتی برای تقابل با حملات متخاصمانه بهره ببرد. مسئله پژوهش این است که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی الگویی که بتواند به ترازیابی راهبردی قدرت اقتصادی بپردازد وجود ندارد. بنابراین، هدف از این پژوهش طراحی الگوی ترازیابی راهبردی قدرت اقتصادی است. روششناسی این پژوهش آمیخته کیفی-کیفی است؛ بدین ترتیب ابتدا با استفاده از روش گروههای کانونی و دادههای ثانویه، اجزا و مؤلفههای الگو بدست آمده و سپس بر اساس ادبیات موجود هر یک از ابعاد الگو تحلیل و تفسیر میشوند. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که در سطح دکترینال لازم است به چشمانداز کلان ترازیابی راهبردی، سیاستهای کلان اقتصادی پرداخته شود. در سطح راهبردی علاوه بر تحلیل محیط متخاصم به ظرفیتها و فقدان ظرفیتهای داخلی توجه شده و سرانجام اقتصاد از جنبه امنیتیشدن، تسلیحاتیشدن، نظامیشدن بررسی میشود. بر اساس این یافتهها، سطوح دکترینال و سیاستی در یک الگوی جامع طراحی شده تا بتوان از آن برای سنجش تراز راهبردی قدرت اقتصادی در محیط متخاصم بهره برد.
کلید واژگان
ترازیابی راهبردی قدرتاقتصاد مقاومتی
محیط متخاصم
تسلیحاتی کردن اقتصاد
جنگ اقتصادی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
پژوهشکده تحقیقات راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مدیر مسئول: محسن رضایی میرقائد دانشیار دانشگاه امام حسین(ع) سردبیر: مهدی صادقی شاهدانی استاد دانشگاه امام صادق(ع) هیئت تحریریه: زهرا افشاری علی اصغر بانویی صادق بختیاری جمشید پژویان عادل پیغامی مسعود درخشان مهدی صادقی شاهدانی محمدعلی فلاحی اکبر کمیجانی محمدعلی متفکرآزاد محسن مهرآرا محمدباقر نوبخت محمد نوفرستیسازمان پدید آورنده
استادیاد، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام، گروه معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، تهران، ایران.کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت گرایش بازرگانی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، تهران، ایران.
شاپا
2252-05972588-6568




