نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعادلی, افشینfa_IR
dc.contributor.authorعلیدوستی, خدیجهfa_IR
dc.contributor.authorکردجزی, معظمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T18:27:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T18:27:21Z
dc.date.available1399-07-30T18:27:21Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T18:27:21Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2020-06-17en_US
dc.date.submitted1399-03-28fa_IR
dc.identifier.citationعادلی, افشین, علیدوستی, خدیجه, کردجزی, معظمه. (1399). مقایسه دیدگاه فروشندگان و خریداران در بازار ماهی تهران (مطالعه موردی: بازار بعثت). شیلات, 73(3), 313-327. doi: 10.22059/jfisheries.2020.304669.1178fa_IR
dc.identifier.issn2008-5729
dc.identifier.issn2423-7809
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfisheries.2020.304669.1178
dc.identifier.urihttps://jfisheries.ut.ac.ir/article_78224.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/437834
dc.description.abstractاز پرسشنامه به عنوان ابزار بررسی اختلاف دیدگاه­های فروشندگان و خریداران ماهی در بازار بزرگ ماهی تهران استفاده شد. نتایج این اختلاف راهگشای تطبیق دیدگاه فروشندگان با نیاز مشتریان برای افزایش رونق بازار خواهد بود. نمونه آماری تحقیق 20 فروشنده و 300 خریدار بودند. پس از جمع­آوری داده­ها از آزمون­های­ مربع کای برای درصد پاسخ های موافق، و آزمون کروسکال والیس و من­ویتنی­یو برای شناسایی رابطه عوامل جامعه شناختی و مقایسه دو گروه مورد مطالعه با عوامل آمیخته بازاریابی استفاده شد. نتایج نشان داد خریداران متولد استان­های شمالی کشور و افراد با سن، تحصیلات و درآمد کمتر و فاقد شغل به قیمت حساس­ترند و گروه­های مقابل تحت تاثیر مکان توزیع یا فروش قرار دارند. فروشندگان در عوامل آمیخته قیمت و مکان با گروه خریداران اختلاف داشتند. پس از تازگی ماهی، قیمت بر خلاف دیدگاه فروشندگان، اصلی­ترین عامل رجوع به بازار از سوی خریداران نبود و تنوع و دسترسی عامل جذب مشتریان به بازار محسوب می­شد. فروشندگان بر عوامل ارزش درک شده،، نحوه تمیز و خرد کردن، راحتی بازدید و دسترسی خرید و معرفی بازار در تابلوی تبلیغاتی، رسانه و نشریات در بهبود بازار بیشتر تاکید داشتند. در صورتی که بر خلاف نظر آنان، خریداران اعتقاد داشتند که در این بازار به کیفیت و تازگی، گونه ماهی و بهداشت محصول، درج قیمت ماهیان، پاکیزگی و بهداشت بازار، برگزاری جشنواره غذا و آموزش طبخ آبزیان و تعیین جایزه و قرعه کشی در قبال خرید باید بیشتر توجه شود. فروشندگان، رضایت خریداران از خدمات بازار و ارسال ماهی به منزل را زیاد، ولی مشتریان متوسط می­دانستند. اما هر دو گروه با درج خواص آبزیان روی آبزیان عرضه شده خیلی زیاد موافق بودند که به آن عمل نمی­شد. بنابراین، علاوه بر نیاز به توجه به دیدگاه­های خریداران، فروش توسط خود تولید کننده در بازار، ارایه یارانه دولتی، درج نمودن محل صید و پرورش آبزیان و نصب تابلوی الکترونیکی میزان ورود و خروج آبزیان در بازار بایستی مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent777
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofشیلاتfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Fisheriesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfisheries.2020.304669.1178
dc.subjectرفتار بازارfa_IR
dc.subjectانگیزه‌های خریدfa_IR
dc.subjectویژگی‌های خریدار و فروشندهfa_IR
dc.subjectبازاریابی آبزیانfa_IR
dc.subjectبازار بزرگ ماهی تهرانfa_IR
dc.titleمقایسه دیدگاه فروشندگان و خریداران در بازار ماهی تهران (مطالعه موردی: بازار بعثت)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume73
dc.citation.issue3
dc.citation.spage313
dc.citation.epage327
nlai.contributor.orcid0000000294839493


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد