• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • شیلات
    • دوره 73, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • شیلات
    • دوره 73, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه دیدگاه فروشندگان و خریداران در بازار ماهی تهران (مطالعه موردی: بازار بعثت)

    (ندگان)پدیدآور
    عادلی, افشینعلیدوستی, خدیجهکردجزی, معظمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    777.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    از پرسشنامه به عنوان ابزار بررسی اختلاف دیدگاه­های فروشندگان و خریداران ماهی در بازار بزرگ ماهی تهران استفاده شد. نتایج این اختلاف راهگشای تطبیق دیدگاه فروشندگان با نیاز مشتریان برای افزایش رونق بازار خواهد بود. نمونه آماری تحقیق 20 فروشنده و 300 خریدار بودند. پس از جمع­آوری داده­ها از آزمون­های­ مربع کای برای درصد پاسخ های موافق، و آزمون کروسکال والیس و من­ویتنی­یو برای شناسایی رابطه عوامل جامعه شناختی و مقایسه دو گروه مورد مطالعه با عوامل آمیخته بازاریابی استفاده شد. نتایج نشان داد خریداران متولد استان­های شمالی کشور و افراد با سن، تحصیلات و درآمد کمتر و فاقد شغل به قیمت حساس­ترند و گروه­های مقابل تحت تاثیر مکان توزیع یا فروش قرار دارند. فروشندگان در عوامل آمیخته قیمت و مکان با گروه خریداران اختلاف داشتند. پس از تازگی ماهی، قیمت بر خلاف دیدگاه فروشندگان، اصلی­ترین عامل رجوع به بازار از سوی خریداران نبود و تنوع و دسترسی عامل جذب مشتریان به بازار محسوب می­شد. فروشندگان بر عوامل ارزش درک شده،، نحوه تمیز و خرد کردن، راحتی بازدید و دسترسی خرید و معرفی بازار در تابلوی تبلیغاتی، رسانه و نشریات در بهبود بازار بیشتر تاکید داشتند. در صورتی که بر خلاف نظر آنان، خریداران اعتقاد داشتند که در این بازار به کیفیت و تازگی، گونه ماهی و بهداشت محصول، درج قیمت ماهیان، پاکیزگی و بهداشت بازار، برگزاری جشنواره غذا و آموزش طبخ آبزیان و تعیین جایزه و قرعه کشی در قبال خرید باید بیشتر توجه شود. فروشندگان، رضایت خریداران از خدمات بازار و ارسال ماهی به منزل را زیاد، ولی مشتریان متوسط می­دانستند. اما هر دو گروه با درج خواص آبزیان روی آبزیان عرضه شده خیلی زیاد موافق بودند که به آن عمل نمی­شد. بنابراین، علاوه بر نیاز به توجه به دیدگاه­های خریداران، فروش توسط خود تولید کننده در بازار، ارایه یارانه دولتی، درج نمودن محل صید و پرورش آبزیان و نصب تابلوی الکترونیکی میزان ورود و خروج آبزیان در بازار بایستی مورد توجه قرار گیرد.
    کلید واژگان
    رفتار بازار
    انگیزه‌های خرید
    ویژگی‌های خریدار و فروشنده
    بازاریابی آبزیان
    بازار بزرگ ماهی تهران

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.
    دانشجوی کارشناسی ارشد گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
    استادیار گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.

    شاپا
    2008-5729
    2423-7809
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jfisheries.2020.304669.1178
    https://jfisheries.ut.ac.ir/article_78224.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/437834

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب