تنش های حرارتی در دیسک و لنت قطار
(ندگان)پدیدآور
حسینی تهرانی, پریسامرادی, خدیجهبال محمدی, سیمیننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اتلاف انرژی (گرمای ناشی از اصطکاک) از طریق دیسک سبب بالا رفتن دمای دیسک می گردد. در ترمز گیریهای متعدد توزیع این افزایش دما در سطح دیسک به خاطر تشکیل نقاط داغ بسیار غیر یکنواخت می باشد و باعث ناپایداری حرارتی می گردد. این نقاط داغ کم کم رشد کرده و گرمای وارد شده به دیسک در آن ها متمرکز می گردند. نقاط داغ تشکیل شده به طور پیوسته دچار سایش شده و دمای زیاد نقاط داغ با ایجاد تنش های حرارتی زیاد، خستگی حرارتی را بشدت تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد ترک روی دیسک می شوند. با توجه به اهمیت این مسئله در این مقاله جنس های مختلف برای دیسک و لنت ترمز در نظر گرفته شده وعملکرد هر ترکیب فرض شده از دیسک و لنت های متفاوت مقایسه می شود. به منظور صرفه جویی در هزینه های تعمیرات ونگهداری و بهبود عملکرد سیستم ترمز، نهایتا ترکیبات بهینهای برای جنس دیسک و لنت ترمز پییشنهاد میشود.
کلید واژگان
ناپایداری حرارتینقاط داغ
تنش های حرارتی
دیسک و لنت ترمز
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-11-221390-09-01
ناشر
انجمن مهندسان مکانیک ایرانISME
سازمان پدید آورنده
نویسنده مسئول، دانشیار، قطب حمل ونقل ریلی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعتکارشناس مهندسی راه آهن، ماشین های ریلی ، دانشگاه علم و صنعت
کارشناس مهندسی راه آهن، ماشین های ریلی، دانشگاه علم و صنعت




