اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سوگیری توجه و بازداریهیجانی زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
تقی پور, بهزادبشرپور, سجادبرزگران, رقیهزارع, نرجسزالی کره ناب, نعمت
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سوگیری توجه و بازداری هیچان زنان مبتلا به اضطراب اجتماعی بود. این مطالعه نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود که به مراکز جامع سلامت شهر اردبیل در پاییز سال 1398 مراجعه کرده بودند، 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایشی طی 8 هفته تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت، و در این مدت بر گروه گواه، هیچ مداخلهی اعمال نشد. برای جمعآوری دادهها از نرم افزار داتپروب و پرسشنامه بازداریهیجان مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از مقایسه پسآزمون دو گروه نشان داد که نمرات پسآزمون سوگیری توجه و کنترل هیچان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری داشت. این نتایج نشان دادند که آموزش تنظیم هیجان موجب کاهش نمرات سوگیری توجه و بازداری هیچان زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شد. مطابق با یافتههای پژوهش حاضر میتوان آموزش تنظیم هیجان را به عنوان یک روش موثر در جهت کاهش سوگیری توجه و بازداری هیجان زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی پیشنهاد کرد.
کلید واژگان
آموزش تنظیم هیجاناختلال اضطراب اجتماعی
بازداریهیجانی
سوگیری توجه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایراندانشگاه محقق اردبیلی
گروه روانشناسی، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل، اردبیل، ایران.
گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل ایران
گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل، ایران
شاپا
2538-29422538-2950



