• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جاده
    • دوره 28, شماره 104
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جاده
    • دوره 28, شماره 104
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل عددی ستون‌های سنگی در بهسازی خاک بستر خطوط راه‌آهن

    (ندگان)پدیدآور
    مرادی, غلامعلی‌وند, حسینجهانگیری علی کمر, میثمعباس نژاد, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    709.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از الگوهای اصلی توسعه یافتگی در هر منطقه­ای توسعه­ سیستم­های حمل و نقل و سهولت دسترسی به آنها در آن منطقه است. از بین سیستم­های مختلف حمل و نقل، حمل و نقل ریلی با توجه به مزیت‌های منحصر به فردی که دارد مورد توجه سیاستگذاران کشور واقع شده و توسعه آن همواره مورد توجه می‌باشد. با توسعه راه­آهن اجرای خطوط ریلی بر روی بسترهای ضعیف و زمین‌های مسئله‌دار یکی از مسائل اجتناب ناپذیر خواهد بود که باید برای رفع این نقیصه تدبیری اندیشیده شود. از میان روش­های متنوع بهسازی خاک، استفاده از ستون‌های سنگی به دلیل سهولت در اجرا و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی بسیار مورد توجه است. استفاده از ستون‌های سنگی موجب افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست بستر تحت بارهای وارده می‌گردد و کیفیت بهره‌برداری را افزایش می‌دهد. در این تحقیق به بررسی عددی تاثیر حضور ستون­های سنگی در کاهش پاسخ­های دینامیکی بستر سست و غیرمتراکم ماسه­ای، تحت بارگذاری ناشی از عبور یکی از قطارهای متداول در کشور پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد در صورت استفاده از ستون­های سنگی پارامترهای ارتعاشی خاک ماسه­ای سست و غیرمتراکم بستر، شامل تغییرمکان قائم، دامنه­ تغییرات سرعت قائم و شتاب قائم به ترتیب حداکثر 20/19 درصد، 85/27 درصد و 74/41 درصد کاهش می­یابند.
    کلید واژگان
    پارامترهای ارتعاشی
    روش اجزاء محدود
    ستون‌های سنگی
    نرم‌افزار آباکوس

    شماره نشریه
    104
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، دانشکده‌ فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    دانش آموخته‌ کارشناسی ارشد، دانشکده‌ فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    دانش آموخته دکتری، دانشکده‌ مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
    استادیار، دانشکده‌ فنی و مهندسی مرند، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    1735-062X
    2676-4261
    URI
    http://road.bhrc.ac.ir/article_115590.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/437649

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب