الگوی ماهیتشناختی تعالی فردی معلم
(ندگان)پدیدآور
قویدل باجگیران, میثمچرابین, مسلمفریبرزی, الهاماکبری, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینۀ و هدف: منابع انسانی مهمترین رکن تشکیلدهندۀ هر سازمانی از جمله آموزش و پرورش است و سرآمدسازی آن از نقشی تعیینکننده و تسهیلگر در تعالی سازمان برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناخت ماهیت تعالی فردی معلمان انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از نگاه هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها و روش تحلیل دادهها کیفی است. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل 19 نفر از استادان رشتۀ علوم تربیتی، مدیران و معاونان باسابقه در استان خراسان رضوی بودهاند که بهصورت هدفمند و قضاوتی انتخابشدهاند. دادهها با کمک مصاحبۀ نیمهساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش شبکۀ مضامین تحلیل شدهاند. روایی و پایایی پژوهش با استفاده از روش گوبا و لینکن (1985) بررسی و مورد تائید قرار گرفت.
یافتهها: ماهیت تعالی فردی معلمان در قالب 47 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر (قابلیتهای فردی، روانشناختی و حرفهای) شناسایی و تلفیق شدند.
نتیجهگیری: توسعۀ قابلیتهایی تشکیلدهندۀ تعالی فردی معلمان میتواند زمینۀ مناسبی برای ارتقای عملکرد معلمان و تعالی آموزش و پرورش در نقشآفرینی هرچه مؤثرتر در مسیر توسعۀ همهجانبه جامعه ایفا کند.
کلید واژگان
تعالی فردیمعلمان
قابلیتهای فردی
عوامل روانشناختی
و قابلیتهای حرفهای
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-10-221399-08-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایراناستادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران




