• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • افق توسعه آموزش علوم پزشکی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • افق توسعه آموزش علوم پزشکی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    هاشمیان نژاد, فریدهمصطفی پور, سمانهعلومی, شبنممداحی نژاد, مطهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.580 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: دوره دانشجویی دورهی استرسزایی میباشد، در نتیجه میتوان انتظار داشت که درصدی از دانشجویان در معرض بیماری های روانی قرار بگیرند، به همین علت در این پژوهش شاخصهای حمایت اجتماعی ادراک شده، سخترویی روانشناختی و بلوغ اجتماعی با سلامتروانی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخاب و بررسی شدند. روش کار: 4 پرسشنامه‌ تحت عنوان؛ مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده، مقیاس سخت رویی کوباسا، بلوغ اجتماعی رائو و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، توسط  164 نفر از دانشجویان دانشکده علوم‌پیراپزشکی، که در سال 1396 بصورت تصادفی انتخاب شدند، تکمیل گردید. نتایج: میانگین سنی دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح1.52± 20.85 سال بود، که 73.8% دانشجویان دختر و26.2% دانشجویان پسر بودند. میانگین کلی نمره سلامت روان در این مطالعه 12.65 ±22.87 بود. همچنین همبستگی منفی معنی‌داری بین نمره سلامت روان با نتایج سه آزمون دیگر مشاهده شد، ( R= -0.38 برای آزمون رائو، R=- 0.48 برای حمایت اجتماعی و R=- 0.43 برای سخت رویی با  P-value. نتیجه گیری: با توجه به رابطه معنی‌داری که بین سلامت روان و سه مولفه مورد سنجش دیگر در دانشجویان مشاهده شد، می‌توان گفت هرچه در یک فرد، مولفه‌هایی نظیر حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت‌رویی پررنگ‌تر باشد، از سلامت‌روانی بالاتری نیز برخوردار است.
    کلید واژگان
    کلمات کلیدی : حمایت اجتماعی ادراک شده
    سخت‌رویی
    بلوغ اجتماعی
    سلامت روان
    دانشجویان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دکتری علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مشهد، ایران
    کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی،گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد،
    دکتری فیزیک پزشکی، گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)
    کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی، گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    2228-6438
    2008-5540
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/hmed.2020.49194.1031
    http://hmed.mums.ac.ir/article_16591.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/437431

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب