• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 10, شماره 39
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 10, شماره 39
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دقت آماره U(poly) در شناسایی الگوهای پاسخ ناهمسان موجود در داده‌های چند‌ارزشی

    (ندگان)پدیدآور
    دهقان نیری, طیبهدلاور, علیفرخی, نورعلیبرجعلی, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    575.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، بررسی دقت آماره پارامتریک Up در شناسایی سبک ­های پاسخ ­دهی شایع در داده­ های چند­ارزشی بود که با استفاده از مدل امتیاز پاره­ای­ راش، داده­ ها­ی پنج گزینه ­ای با 25 تکرار، شبیه ­سازی شدند. چهار سبک پاسخ­دهی؛ انتخاب گزینه انتهایی مثبت، منفی، تصدیق کردن و انتخاب گزینه میانی در موقعیت­ های مختلف (حجم نمونه، طول پرسشنامه­، درصد سؤال‌ها با الگوهای پاسخ ناهمسان و ­درصد افراد با سبک­های پاسخ ­دهی) مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ های پژوهش نشان دادند که متوسط دقت آماره Up در شناسایی سبک­ های پاسخ ­دهی در تمامی موقعیت­ ها در انتخاب گزینه انتهایی مثبت و منفی بالا است؛ در مقابل، توانایی شناسایی سبک پاسخ ­دهی انتخاب گزینه میانی را ندارد و همچنین عملکرد این آماره در شناسایی تصدیق پایین می­باشد. بررسی عوامل مؤثر بر دقت آماره برازش شخص نیز نشان داد که به‌طورکلی با افزایش حجم نمونه، تعداد سؤالات پرسشنامه و درصد سؤال‌های ناهمسان، دقت آماره Up بیشتر می­شود؛ در­مقابل با افزایش درصد پاسخ ­دهندگان دارای سبک پاسخ ­دهی، دقت این آماره کاهش می­ یابد؛ بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش در شرایطی که احتمال سبک پاسخ­ دهی انتخاب گزینه انتهایی مثبت یا منفی وجود دارد، پژوهشگران می­ توانند با توجه به حجم نمونه و طول پرسشنامه از آماره Up استفاده کنند.
    کلید واژگان
    آماره برازش شخص Up
    الگوهای پاسخ ناهمسان
    داده‌های چند‌ارزشی
    سبک پاسخ‌دهی

    شماره نشریه
    39
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
    استاد ممتاز، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    دانشیار، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استاد، گروه روان‌شناسی بالینی، ‌دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2020.45213.1945
    http://jem.atu.ac.ir/article_11746.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/436896

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب