طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
اژدری فام, ناصرفرج اللهی, مهرانسرمدی, محمدرضامحبوبی, طاهرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی انجام پذیرفت. بنابراین پژوهش، از نوع آمیخته(کمی - کیفی) بود. بدین منظور در بخش سنتزپژوهی برای بررسی پیشینه پژوهش و جمعآوری دادههای متناسب با هدف پژوهش از منابع موجود در پایاننامهها، کتابخانه، طرحهای پژوهشی و مقالات موجود در پایگاههای اطلاعات داخل کشور و خارج کشور استفاده شد. کلیدواژگان مورد استفاده برای جستجو شامل یادگیری همراه، برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه، آموزش از دور، آموزش مجازی، یادگیری مبتنی بر وب، آموزش برخط و الگوی اکر در آموزش عالی بود. روند بررسی مقالات و اسناد به ترتیب شامل؛ کل مطالعات مرتبط با کلید واژهها 48 مورد، حذف مقالات نامرتبط پس از بررسی عناوین9 مورد، بنابراین در این پژوهش 39 سند بررسی گردید. در بخش دوم، دادههای مورد نظر از طریق مصاحبه به شکل نیمهساختاری و با استفاده از یادداشتبرداری گردآوری شد. در بخش کمی (پیمایشی) برای اعتباریابی، پرسشنامهها بین 267 نفر و با روش نمونهگیری هدفمند پخش شدند. پس از گردآوری دادهها، یافتهها و نتایج پژوهشها به تفکیک استخراج و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. بر این اساس نتایج نشان از آن دارد که 10 مولفه و 102 شاخص که به ترتیب برای مولفه منطق و چرایی 14شاخص، اهداف 8 شاخص، محتوی و سازماندهی14 شاخص، فعالیتهای یادگیری 9 شاخص، نقش معلم 15 شاخص، مواد و منابع 15 شاخص، گروهبندی 7 شاخص، مکان 6 شاخص، زمان 4 شاخص و سنجش و ارزشیابی 10شاخص استخراج شد. در گام آخر با استفاده از مدل معادلات ساختاری اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی انجام که نتایج حاکی از وجود برازش مدل دارد.
کلید واژگان
الگوی برنامه درسیالگوی اکر
آموزش عالی و یادگیری همراه
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
هیات علمی دانشگاه پیام نوردانشگاه پیام نور
هیات علمی دانشگاه پیام نور
هیات علمی دانشگاه پیام نور




