تأثیر آموزش الگوی مشاورهای تلفیقی تعلیمی-مولوی بر هویت ملّی و دینی دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
فرازی, فریبااسمعیلی, معصومهاسکندری, حسینحاتمی, محمدنوع مدرک
Textپژوهشی اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
هویت، لازمهی نظام اجتماعی است و هرگونه تأخیر یا انحراف در شکلگیری هویت موفق، میتواند منجر به پراکندگی یا بحران هویت شود که خود بسیاری از نابهنجاریهای فردی و اجتماعی را در پی دارد. این هدف پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش الگوی مشاورهای تلفیقی تعلیمی-مولوی بر تقویت هویت ملّی و دینی در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل در دانشآموزان دختر کلاس دوازدهم هنرستانهای شهر بیرجند انجام گرفت. 30 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از میان دانشآموزان دختر هنرستانی انتخاب شدند و شرکتکنندگان به پرسشنامهی هویت ملّی و دینی لطفآبادی پاسخ دادند. برنامهی آموزشی طی هشت جلسهی یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل تحت هیچ نوع آموزشی قرار نگرفتند. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS نتایج نشان داد که آموزش الگوی مشاورهای تلفیقی تعلیمی-مولوی باعث افزایش هویت ملّی و دینی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت در اثر آموزش الگوی مشاورهای تلفیقی تعلیمی-مولوی هویت ملّی و دینی در فرزندان تقویت میشود.
کلید واژگان
الگوی تلفیقی تعلیمی-مولویهویت ملی و دینی
دانش آموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran Univercity of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی مقطع دکتری رشته روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2251-72432588-6606




