رتبه بندی عوامل مؤثر بر انتخاب مکان هدف گردشگری در صنعت گردشگری ایران (با استفاده از مدل دیمتل)
(ندگان)پدیدآور
چراغعلی خانی, علیرضاعلی, عمادخوش لهجه, سید علینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
لزوم تحقق اقتصاد بدون نفت از یک سو و پتانسیل بالای ایران در جذب گردشگر اهمیت پرداختن به مباحث مرتبط با صنعت گردشگری را در کشور دوچندان کرده است. یکی از راههای اصلی کسب درآمدهای ارزی جذب گردشگر توسط کشور است. این صنعت به قدری در رشد اقتصادی کشورها اهمیت یافته است که به آن «صادرات نامرئی» نیز میگویند. همچنین، بسیاری از کشورها برای رشد و پیشرفت اقتصادشان از این صنعت کمک گرفتهاند. این در حالی است که کشوری مانند ایران، با وجود پتانسیلهای بالا در جذب گردشگر، هنوز رشدی که باید و شاید را در این صنعت تجربه نکرده است. در این مقاله به شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر انتخاب مکان هدف گردشگر پرداخته شده است. این پژوهش از نوع تحلیلی-توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری مورد بررسی در این پژوهش ترکیبی است از پنج نفر از خبرگان صنعت گردشگری و صاحبنظران در دانشگاه و صنعت و نیز پنجاه نفر از گردشگرانی که یا بهتازگی سفری را تجربه کردهاند یا برنامة سفری برای خود دارند. اطلاعات پژوهش از طریق مطالعات کتابخانهای، طوفان فکری، پژوهشهای میدانی، و مصاحبه با خبرگان بهدست آمده است. در پژوهش حاضر تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین عوامل بر انتخاب یک مکان برای گردشگری و رتبهبندی آنها در کشور ایران بررسی شدهاست. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد عامل عملکرد سیستم حمل و نقل بیشترین تأثیرگذاری، و عامل فاصله و مسافت بیشترین تأثیرپذیری، و عامل موقعیت جغرافیایی بیشترین تعامل را با سایر عوامل دارا میباشند.
کلید واژگان
تصمیم گیری چندمعیارهدیمتل
رتبه بندی
صنعت گردشگری
عوامل گردشگری
جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار، هیئت علمی دانشکدة صنایع دانشگاه تفرشدانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع دانشگاه تفرش
دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع دانشگاه تفرش
شاپا
2008-62962423-7736
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی توان سنجی گردشگری هوشمند با تاکید بر ضرورت ها و الزامات زیرساختی (نمونه موردی کلان شهر مشهد)
نادعلی, سوسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر, 2018-11-22)امروزه صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها یک صنعت پر درآمد و از منابع مهم ارزآوری تلقی می شود. در دنیای امروز میتوان گفت تقریبا هر آنچه میبینیم به صورت هوشمند عمل مینماید. نیاز صنعت گردشگری به هوشمندسازی از دیگر صنایع ...
-
توانسنجی و برنامهریزی گردشگری شهر کاشان
محبوب فر, محمدرضا؛ شفقی, سیروس؛ زنگی آبادی, علی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2012-02-20)گردشگری به عنوان صنعتی نوپا در جهان، در ردیف یکی از سه منبع درآمدی اول به شمار می آید ولی در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. شهرستان کاشان با وجود شرایط جغرافیایی و تاریخی مناسب و برخورداری ...
-
گونه شناسی و اولویت بندی تعارض در توسعه گردشگری مقاصد با رویکرد ترکیبی متاسنتز و دلفی فازی
یاراحمدی, میترا؛ سجاسی قیداری, حمداله؛ شایان, حمید؛ سیفی, سیامک (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-12-21)هنگامیکه گروههای ذینفع در مورد توسعه گردشگری، ادراکات و اهداف متفاوتی را دنبال نمایند، ممکن است بین ذینفعان، تعارض با زمینه های گوناگون ایجاد شود. لذا این مطالعه به بررسی مسئله تعارض در گردشگری میان ذینفعان، با بهره گیری ...




