شناخت نقاط حادثهخیز محورهای استان البرز با استفاده از روش تخمین تراکم کرنل
(ندگان)پدیدآور
صیدایی, اسکندرجهانگیر, ابراهیمدارابخانی, رسولپناهی, علینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی و مطالعة نقاط حادثهخیز در ایران، بهسبب فقدان برنامهریزی مدون در شناسایی و اولویتبندی این نقاط و فقدان بانک اطلاعاتی مناسبی که شناسنامة نقاط حادثهخیز کشور در آن ثبت شده باشد و پس از تأمین اعتبار و اجرای اقدامات اصلاحی دادههای آن بهنگام شود، در سطحی پایین و ناکافی قرار دارد؛ در حالی که برای شناسایی و اولویتبندی آنها نه از روشهای علمی معتبر استفاده میشود نه پس از صرف هزینه و ایمنکردن آنها میزان اثربخشی و کاهش سوانح در این نقاط ارزیابی میشود. استان البرز با داشتن حدود 407 کیلومتر راه بین شهری از لحاظ طول راهها دارای کمترین در سطح کشور است و در عین حال بهسبب موقعیت استان در شاهراه مواصلاتی غرب، شمال غرب، و شمال کشور مقام اول در ترافیک بینشهری کشور را دارد. بیشترین تعداد متوفیان ناشی از تصادف برونشهری با 58 نفر کشته در هر 100 کیلومتر مربوط به استان البرز است که بهرغم دارابودن بیشترین شاخصهای سیستم حملونقل هوشمند و تعداد نسبی راهدارخانهها در سطح کشور مقام اول کشتهها در جادههای کشور را به خود اختصاص داده است. در این تحقیق از روش تخمین کرنل از مجموع آنالیزهای فضایی نرمافزار Arc GISاستفاده شده است که از روشهای قابل بهرهبرداری در شناخت مناطق پُرتراکم بهشمار میرود. نتایج بهدستآمده نشان میدهد محدودة بسیار حادثهخیز استان البرز با طول 3/2کیلومتر در محور چالوس و اتوبان قزوین قرار گرفته است. از مجموع راههای استان 85/11 کیلومتر از راهها در شرایط حادثهخیز است.
کلید واژگان
استان البرزحوادث ترافیکی
روش تخمین تراکم کرنل
محورهای برون شهری
نقاطحادثه خیز
مدیریت بحران
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکترای جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشیار دانشگاه اصفهانکارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران
استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز
شاپا
2008-62962423-7736




