• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای جغرافیای انسانی
    • دوره 52, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای جغرافیای انسانی
    • دوره 52, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناخت نقاط حادثه‌خیز محورهای استان البرز با استفاده از ‌روش تخمین تراکم کرنل

    (ندگان)پدیدآور
    صیدایی, اسکندرجهانگیر, ابراهیمدارابخانی, رسولپناهی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.330 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی و مطالعة نقاط حادثه‏خیز در ایران، به‏سبب فقدان برنامه‏ریزی مدون در شناسایی و اولویت‏بندی این نقاط و فقدان بانک اطلاعاتی مناسبی که شناس‏نامة نقاط حادثه‏خیز کشور در آن ثبت شده باشد و پس از تأمین اعتبار و اجرای اقدامات اصلاحی داده‏های آن بهنگام شود، در سطحی پایین و ناکافی قرار دارد؛ در حالی ‏که برای شناسایی و اولویت‏بندی آن‏ها نه از  روش‏های علمی معتبر استفاده می‏شود نه پس از صرف هزینه و ایمن‏کردن آن‏ها میزان اثربخشی و کاهش سوانح در این نقاط ارزیابی می‏شود. استان البرز با داشتن حدود 407 کیلومتر راه بین شهری از لحاظ طول راه‏ها دارای کمترین در سطح کشور است و در عین حال به‏سبب موقعیت استان در شاهراه مواصلاتی غرب، شمال غرب، و شمال کشور مقام اول در ترافیک بین‏شهری کشور را دارد. بیشترین تعداد متوفیان ناشی از تصادف برون‏شهری با 58 نفر کشته در هر 100 کیلومتر مربوط به استان البرز است که‏ به‏رغم دارابودن بیشترین شاخص‏های سیستم حمل‏و‏نقل هوشمند و تعداد نسبی راهدارخانه‏ها در سطح کشور مقام اول کشته‏ها در جاده‏های کشور را به خود اختصاص داده است. در این تحقیق از روش تخمین کرنل از مجموع آنالیزهای فضایی نرم‏افزار Arc GISاستفاده شده است که از روش‏های قابل بهره‏برداری در شناخت مناطق پُرتراکم به‏شمار می‏رود. نتایج به‏دست‏آمده نشان می‏دهد محدودة بسیار حادثه‏خیز استان البرز با طول 3/2کیلومتر در محور چالوس و اتوبان قزوین قرار گرفته است. از مجموع راه‏های استان 85/11 کیلومتر از راه‏ها در شرایط حادثه‏خیز است.
    کلید واژگان
    استان البرز
    حوادث ‏ترافیکی
    روش تخمین تراکم کرنل
    محورهای برون‏ شهری
    نقاط‏حادثه‏ خیز
    مدیریت بحران

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دکترای جغرافیا و برنامه ‏ریزی روستایی، دانشیار دانشگاه اصفهان
    کارشناس ‏ارشد جغرافیا و برنامه ‏ریزی شهری
    دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ‏ریزی شهری دانشگاه تهران
    استادیار گروه جغرافیا و برنامه ‏ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز

    شاپا
    2008-6296
    2423-7736
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2019.232146.1007447
    https://jhgr.ut.ac.ir/article_70853.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/436313

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب