کنترل غیرخطی مود لغزشی به منظور پایداری خودروی مفصلی در مقابل پدیده قیچی شدن
(ندگان)پدیدآور
ابطحی, مهدیسرایی صحنه سرایی, مهدیزهدی, فرزیننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، با کنترل مستقیم روی چرخ پنجم، رفتار دینامیک جانبی خودروهای مفصلی در برابر پدیده قیچی شدن بهبود یافته است. بدین منظور، مدل ریاضی سیستم کشنده- تریلر با استفاده از معادلات نیوتن- اولر استخراج و سپس صحت فرآیند مدلسازی تایید شد. به منظور کنترل و پایداری جانبی، در کنار الگوریتم کنترلی بهینه، کنترلکننده مقاوم مود لغزشی برای مقابله با عدم قطعیتهای موجود طراحی شد. مقایسه نتایج سیستم کنترلی مستقیم بر زاویه مفصل در شبیهساز با وجود عدم قطعیت حاکی از عملکرد مناسب و مقاوم سیستم کنترلی مود لغزشی در حفظ پایداری جانبی و بهبود رفتار دینامیکی در خودروی مفصلی میباشد.
کلید واژگان
خودرو مفصلیسیستم کشنده- تریلر
قیچیشدن
کنترل مود لغزشی
پایداری جانبی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
انجمن مهندسان مکانیک ایرانISME
سازمان پدید آورنده
نویسنده مسئول، استادیار، گروه مهندسی مکانیک ، دانشکده صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،کارشناسی ارشد مکانیک، گروه مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کارشناسی ارشد مکاترونیک، گروه برق، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران




