تبیین مفهوم سنجش یادداری در مهارتهای حرکتی براساس مقالات علمی- پژوهشی فارسی: تحلیل محتوای کیفی
(ندگان)پدیدآور
میری اردکول, عالیهشهابی کاسب, محمد رضازیدآبادی, رسولنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از شاخصهای مهم برای استنباط یادگیری مهارتهای حرکتی، یادداری است. اختلافنظرهایی در خصوص مفهوم سنجش یادداری در بین متخصصان و پژوهشگران حوزۀ یادگیری حرکتی وجود دارد. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مفهوم سنجش یادداری مهارتهای حرکتی در مقالات علمی- پژوهشی فارسی از سال 1388 تا 1398 بود. پژوهش حاضر از نوع توسعهای و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بود. تعداد 143 مقاله از نشریات علمی- پژوهشی فارسی که به مفهوم یادداری اشاره داشتند، بررسی شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار انویوو 10 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که 47 مقولۀ فرعی و شش مقولۀ اصلی شامل روش سنجش مفهوم یادداری، تعداد و مدت زمان کوششها در آزمون یادداری، تعداد و مدت زمان کوششها در مرحلۀ اکتساب، تعداد کوششهای مربوط به افت گرم کردن، نوع تکلیف و طول دورۀ بیتمرینی در خصوص مفهوم سنجش یادداری وجود دارد. همچنین نتایج گویای این مطلب است که هیچ اجماع نظر و توافقی در خصوص شیوۀ ارزیابی مفهوم یادداری و موضوعات مرتبط با آن در بین متخصصان وجود ندارد. این موضوع نهتنها میتواند موجب سردرگمی پژوهشگران در خصوص چگونگی سنجش مفهوم یادداری در حوزۀ رفتار حرکتی شود، بلکه امکان مقایسۀ نتایج تحقیقات مختلف با یکدیگر را محدود کرده و تصمیمگیری در خصوص راهکارها و روشهای تمرینی بهینه را دشوار میسازد. ازاینرو، نیاز است با برگزاری کرسیهای هماندیشی با حضور متخصصان حوزۀ رفتار حرکتی، در این خصوص تصمیمات مشخصی گرفته شود.
کلید واژگان
تحلیل محتوای کیفیسنجش
مهارت حرکتی
یادداری
یادگیری حرکتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
. کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایراناستادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




