اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر خودکارآمدی تحصیلی و سبک های یادگیری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
(ندگان)پدیدآور
گل محمد نژاد بهرامی, غلامرضااصغر زاده, وجیهه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر خودکارآمدی تحصیلی و سبکهای یادگیری دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 2 تبریز بود. این پژوهش به شیوه نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای استفاده شد. ابتدا از بین مناطق شهر تبریز ناحیه 2 انتخاب شد و از بین مدارس این ناحیه، تعداد دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند و از هر دو مدرسه، از هر کدام یک کلاس به صورت تصادفی انتخاب شده و سپس از بین دانشآموزان مدارس انتخاب شده تعداد 60 دانشآموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه، یک گروه آزمایش (30 نفر) و یک گروه کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مکایلروری و بانتینگ و سبکهای یادگیری کلب استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تفکر انتقادی بر خودکارآمدی تحصیلی و سبکهای یادگیری دانشآموزان تأثیر دارد. به عبارت دیگر آموزش تفکر انتقادی باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی، سبکهای یادگیری مشاهده تأملی، مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال میشود. همچنین آموزش تفکر انتقادی باعث کاهش سبک یادگیری تجربه عینی در دانشآموزان میشود.
کلید واژگان
خودکارآمدی تحصیلیسبک های یادگیری
تفکر انتقادی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجاندبیر دبیرستانهای تبریز
شاپا
1735-448X2476-7654



