تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر تفکر مراقبتی دانش آموزان ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
حمیدی, فریدهامام جمعه, محمدرضانامی, امیر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تفکر مراقبتی، اندیشه ای است که به ارزشهای مستتردر تمـام امـور مـیپـردازد، و بـه چرایی ارزشمندی یک امر و تاثیر این ارزشها در قضاوتها و تصمیمات اخلاقی انسانها اهمیت میدهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر رشد تفکر مراقبتی دانش آموزان پسر پایه ششم منطقه سنگر از توابع شهرستان رشت در ایران انجام شده است. این پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم منطقه سنگر بود که از میان آنها 60 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند و در دوگروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند، جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه تفکر مراقبتی هدایتی (1396) استفاده شد. به منظور اجرای متغیر مستقل، هشت داستان از کتب کهن پارسی، مذهبی و متون بین المللی برای گروه آزمایش انتخاب شد که در هشت جلسه 70 دقیقه ای و هر جلسه یک داستان مورد کندوکاو قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس ANCOVA و نرم افزار SPSS21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه های آموزش فلسفه ورزی (فبک) بر میزان بر رشد تفکر مراقبتی دانش آموزان تاثیرمثبت و معناداری میگذارد .میزان اندازه اثر آموزش ها در تفکر مراقبتی 64 درصد بود. از آنجا که داشتن ذهن فلسفی می تواند انسـان را بـه درک صحیح وعمیق ارزشها وادارد، رویکرد فلسفه برای کودکان مـیتوانـد بعنـوان رویکـردی راهبردی در این برنامه محسوب گردد.
کلید واژگان
تفکر مراقبتیحلقه های کندوکاو
فلسفه برای کودکان
دانش آموزان ابتدایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
شاپا
1735-448X2476-7654



