تبیین الگوی تصمیمگیری استراتژیک شرکتهای دانشبنیان در تجاریسازی فنّاوری
(ندگان)پدیدآور
تقوی, محمدحقیقی کفاش, مهدیخاشعی, وحیدقاضی نوری, سید سروش
نوع مدرک
Textمطالعات راهبردی بسیج
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصمیمگیری استراتژیک یکی از فعالیتهای مدیریتی برای غلبه بر عدم اطمینان محیطی است. تصمیمات استراتژیک تصمیماتی هستند که بر بقاء بلندمدت سازمان و پویایی و ارتقاء آن تأثیر دارند. شرکتهای دانشبنیان ابزار کلان دولتها برای ارتقاء فناوری و جاریسازی علم در صنعت هستند. با توجه به اهمیت جایگاه سازمانهای دانشبنیان در حجم تولید ناخالص داخلی و نیز فقدان الگوی تصمیمگیری استراتژیک این شرکتها برای «تجاریسازی فناوری»، پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است: « الگوی تصمیمگیری استراتژیک شرکتهای دانشبنیان در تجاریسازی فناوری چیست؟». بدین منظور با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد (رویکرد استراوس-کوربین) با 12 نفر از خبرگان موضوع (شامل مدیران شرکتهای دانشبنیان و خبرگان دانشگاهی) مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. پس از مرحله کدگذاری باز از بطن دادههای اولیه ۶۴۹ نکته کلیدی در قالب ۱۴۱ مفهوم انتزاعی استخراج شد. مفاهیم مذکور از طریق فرآیند کدگذاری محوری و انتخابی به شکلگیری ۸۳ مقوله فرعی، 34 مقوله اصلی و نهایتاً شش قضیهی تئوریک منجر شد. قدرت کنشگری مدیران بر اساس تحلیل بازار، نقش نرخ ماندگاری نخبگان، چابکسازی ساختار و فرآیند تصمیمگیری، حفظ ارتباطات پویای بازاریابی با محیط، توجه به مؤلفههای اکوسیستم فناوری و محیط و اهمیت درجهی بلوغ و یادگیری سازمان در اتخاذ تصمیمات بخشی از مهمترین مقولههای این پژوهش بوده است.
کلید واژگان
تصمیمگیریتصمیمگیری استراتژیک
مدیریت استراتژیک
شرکت دانشبنیان
تجاریسازی فناوری
شماره نشریه
85تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجسازمان پدید آورنده
گروه بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییدانشیار گروه بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی ره
استادیار مدیریت صنعتی علامه طباطبایی



