• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات راهبردی بسیج
    • دوره 22, شماره 85
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات راهبردی بسیج
    • دوره 22, شماره 85
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین الگوی تصمیم‌گیری استراتژیک شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی فنّاوری

    (ندگان)پدیدآور
    تقوی, محمدحقیقی کفاش, مهدیخاشعی, وحیدقاضی نوری, سید سروش
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مطالعات راهبردی بسیج
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تصمیم‌گیری استراتژیک یکی از فعالیت‌های مدیریتی برای غلبه بر عدم اطمینان محیطی است. تصمیمات استراتژیک تصمیماتی هستند که بر بقاء بلندمدت سازمان و پویایی و ارتقاء آن تأثیر دارند. شرکت‌های دانش‌بنیان ابزار کلان دولت‌ها برای ارتقاء فناوری و جاری‌سازی علم در صنعت هستند. با توجه به اهمیت جایگاه سازمان‌های دانش‌بنیان در حجم تولید ناخالص داخلی و نیز فقدان الگوی تصمیم‌گیری استراتژیک این شرکت‌ها برای «تجاری‌سازی فناوری»، پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است: « الگوی تصمیم‌گیری استراتژیک شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی فناوری چیست؟». بدین منظور با استفاده از روش نظریه داده‌بنیاد (رویکرد استراوس-کوربین) با 12 نفر از خبرگان موضوع (شامل مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و خبرگان دانشگاهی) مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. پس از مرحله کدگذاری باز از بطن داده‌های اولیه ۶۴۹ نکته کلیدی در قالب ۱۴۱ مفهوم انتزاعی استخراج شد. مفاهیم مذکور از طریق فرآیند کدگذاری محوری و انتخابی به شکل‌گیری ۸۳ مقوله فرعی، 34 مقوله اصلی و نهایتاً شش قضیه‌ی تئوریک منجر شد. قدرت کنشگری مدیران بر اساس تحلیل بازار، نقش نرخ ماندگاری نخبگان، چابک‌سازی ساختار و فرآیند تصمیم‌گیری، حفظ ارتباطات پویای بازاریابی با محیط، توجه به مؤلفه‌های اکوسیستم فناوری و محیط و اهمیت درجه‌ی بلوغ و یادگیری سازمان در اتخاذ تصمیمات بخشی از مهمترین مقوله‌های این پژوهش بوده است.
    کلید واژگان
    تصمیم‌گیری
    تصمیم‌گیری استراتژیک
    مدیریت استراتژیک
    شرکت دانش‌بنیان
    تجاری‌سازی فناوری

    شماره نشریه
    85
    تاریخ نشر
    2020-01-21
    1398-11-01
    ناشر
    پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
    سازمان پدید آورنده
    گروه بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشیار گروه بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشگاه علامه طباطبایی ره
    استادیار مدیریت صنعتی علامه طباطبایی

    شاپا
    1735-501X
    URI
    http://www.bsrq.ir/article_115407.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/435992

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب