• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی
    • دوره 4, شماره 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی
    • دوره 4, شماره 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش سبک رهبری تحول‏آفرین و مبادله‏ای مدیران بر عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاه قم

    (ندگان)پدیدآور
    جعفری هرندی, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    816.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در عصر رقابت جهانی، ارزیابی عملکرد برای بقای سازمان‏ها ضروری است. در این میان سبک رهبری نقش مهمی دارد و دلیل اصلی برای ارزیابی عملکرد سازمانی، افزایش اثربخشی کلی سازمان است.هدف این پژوهش، بررسی رابطه سبک رهبری تحول‏آفرین و مبادله‏ای با عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاه قم بود.پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده‏ها از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه قم به تعداد 440 نفر بودند که حجم نمونه به‏وسیله جدول مورگان، کرجسی و کهن به تعداد 203 برآورد شد که به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه‏های رهبری چندعاملی (MLQ) بس و آولیو (2000) و عملکرد سازمانی (Achieve) هرسی و گلداسمیت (1980) بود که روایی ابزارها با روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن‏ها با ضریب آلفای کرونباخ (همسانی درونی) بررسی شدند. نتایج نشان داد که سبک رهبری تحول‏آفرین (05/0p 2 =، 716/0r =) که بالاترین آن مربوط به رهبری تحول‏آفرین با ضریب بتای 36/0 (36/0=β) بود.سبک‏های رهبری با عملکرد سازمانی رابطه معنادار داشتند و بر عملکرد سازمانی مؤثرند. با توجه به دیدگاه کارکنان دانشگاه قم به نقش مؤثر سبک رهبری تحول‏آفرین مدیران در افزایش عملکرد سازمانی، به مسئولان دانشگاه توصیه می‏شود این سبک رهبری را به‏مثابۀ سبک رایج و غالب در مأموریت‏های خود به‏کارگیرند و باعث افزایش عملکرد سازمان خود در دنیای متغیر و رقابتی امروزی شوند.
    کلید واژگان
    دانشگاه قم
    رهبری تحول‏آفرین
    رهبری مبادله‏ای
    عملکرد سازمانی

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

    شاپا
    2476-5872
    2476-6372
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jrlat.2019.29684.1354
    http://jrlat.atu.ac.ir/article_11606.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/435925

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب