نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپشم فروش, فرزادfa_IR
dc.contributor.authorبیرقی بارانلو, رامینfa_IR
dc.contributor.authorمعروفی آذر, رسولfa_IR
dc.contributor.authorحسن پور باباجان, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-22T18:54:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-13T18:54:11Z
dc.date.available1399-07-22T18:54:11Zfa_IR
dc.date.available2020-10-13T18:54:11Z
dc.date.issued2020-06-21en_US
dc.date.issued1399-04-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-28en_US
dc.date.submitted1398-07-06fa_IR
dc.identifier.citationپشم فروش, فرزاد, بیرقی بارانلو, رامین, معروفی آذر, رسول, حسن پور باباجان, علی. (1399). مطالعه تجربی آسیب‌های زیرسطحی و مکانیزم‌های باربرداری در فرآیند فرزکاری با جت آب و ساینده بر روی سرامیک آلومینیوم اکسید. مکانیک سازه ها و شاره ها, 10(2), 253-265. doi: 10.22044/jsfm.2020.8942.3026fa_IR
dc.identifier.issn2251-9475
dc.identifier.issn2251-9483
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22044/jsfm.2020.8942.3026
dc.identifier.urihttp://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1878.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/435892
dc.description.abstractماشینکاری مواد ترد مثل سرامیک آلومینیوم اکسید به دلیل سختی و مقاومت سایشی زیاد، آسیب‌های زیرسطحی وارده و کیفیت سطحی پایین قطعات، توسط روشهای سنتی بسیار دشوار بوده و به دلیل سایش شدید ابزار برشی بسیار پرهزینه می‌باشد. در این میان، ماشینکاری با جت آب و ساینده به دلیل عدم وجود تنشهای حرارتی، نیروی بسیار کم وارد به قطعه کار، عدم تماس مستقیم بین ابزار و قطعه کار، عدم نیاز به تیز کردن ابزار و سازگاری با محیط زیست، کاربرد زیادی در برشکاری مواد سخت و شکننده دارد. لذا در این تحقیق به مطالعه تجربی فرآیند فرزکاری با جت آب و ساینده بر روی سرامیک آلومینیوم اکسید پرداخته شده است. در این راستا تأثیر پارامترهای ورودی از قبیل فشار جت آب، سرعت پیشروی، درصد وزنی ذرات ساینده و فاصله نازل از سطح قطعه کار، بر روی آسیبهای زیرسطحی و مکانیزم‌های باربرداری (میکرو برش و میکرو شکست) تحلیل شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، مکانیزم غالب براده‌برداری برای سرامیک آلومینیوم اکسید میکرو شکست میاشد که در آن، عملیات براده‌برداری از طریق ایجاد میکرو ترک‌ها و تشکیل میکرو چاله‌هایی صورت میپذیرد که در ناحیه‌ای پایین‌تر از عمق برخورد ذرات ساینده ایجاد می‌شوند. همچنین مشاهده گردید که با افزایش مقدار فشار، کاهش سرعت پیشروی، کاهش فاصله نازل و افزایش درصد وزنی ذرات ساینده، احتمال تشکیل ترک-های زیرسطحی بیشتر میگردد. بر اساس نتایج آنالیز واریانس، مهم‌ترین پارامترهای تأثیرگذار بر عمق آسیب‌های زیرسطحی به ترتیب عبارتند از فشار جت آب، درصد وزنی ذرات ساینده، سرعت پیشروی و فاصله نازل از سطح قطعه کار.fa_IR
dc.format.extent1237
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی شاهرودfa_IR
dc.publisherShahrood University of Technologyen_US
dc.relation.ispartofمکانیک سازه ها و شاره هاfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Solid and Fluid Mechanicsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22044/jsfm.2020.8942.3026
dc.subjectفرزکاری با جت آب و سایندهfa_IR
dc.subjectمکانیزم‌های باربرداریfa_IR
dc.subjectآسیب‌های زیرسطحیfa_IR
dc.subjectسرامیک آلومینیوم اکسیدfa_IR
dc.titleمطالعه تجربی آسیب‌های زیرسطحی و مکانیزم‌های باربرداری در فرآیند فرزکاری با جت آب و ساینده بر روی سرامیک آلومینیوم اکسیدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله مستقلfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage253
dc.citation.epage265


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد