تأثیر ویژگیهای درونی و بیرونی عوامل آموزشی مبتنیبر وب بر مهارت روخوانی قرآن دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
احمدمخبری, موناصالحی, وحیدمرادی مخلص, حسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای درونی و بیرونی عوامل آموزشی مبتنیبر وب بر مهارت روخوانی قرآن دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی انجام شده است. پژوهش در دو بخش کیفی و کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، ویژگیهای درونی و بیرونی عوامل آموزشی مبتنیبر وب از منابع و پژوهشهای مربوطه استخراج و در قالب یک الگو به تأیید متخصصان رسید. سپس بهمنظور بررسی تأثیر این ویژگیها بر یادگیری دانشآموزان، از روش شبهآزمایشی با سه گروه (گروه آزمایش: 36 نفر، گروه کنترل 1: 34 و گروه کنترل 2: 35 نفر) استفاده شد. جامعة آماری پژوهش را دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی شهر تهران تشکیل میدادند که از میان آنان 105 دانشآموز از 4 مدرسه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار و مواد پژوهش شامل چندرسانهایهای آموزشی روخوانی قرآن کریم با محتوای یکسان اما با الگوی متفاوتی از عوامل آموزشی و نیز سؤالات آزمون یادگیری بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از میانگین نمرات بیشتر گروه آزمایش نسبت به گروههای کنترل و نیز یادگیری بیشتر گروه کنترل 1 نسبت به گروه کنترل 2 بود (05/0>p)؛ بنابراین، استفاده از عوامل آموزشی دارای ویژگیهای درونی(روشهای آموزشی، نقش عامل آموزشی) و بیرونی (کلامی، دیداری) در محتوای چندرسانهای آموزشی مبتنیبر وب باعث افزایش یادگیری میشود.p)؛ بنابراین، استفاده از عوامل آموزشی دارای ویژگیهای درونی(روشهای آموزشی، نقش عامل آموزشی) و بیرونی (کلامی، دیداری) در محتوای چندرسانهای آموزشی مبتنیبر وب باعث افزایش یادگیری میشود.
کلید واژگان
عوامل آموزشیویژگیهای درونی
ویژگیهای بیرونی
روخوانی قرآن
چهارم ابتدایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، اسدآباد، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
شاپا
2476-36082423-6780



