تبیین راهبردهای جدید رسانهای در معرفی معماری بومی مناطق جغرافیایی-اقلیمی ایران بر اساس مدل تحلیل محتوای نشریات تخصصی
(ندگان)پدیدآور
عظیمی حسن آبادی, علیرضاتیزقلم زنوزی, سعیدکاملی, محسننوع مدرک
Textمقاله علمی -پژوهشی کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
معماری بومی مناطق هر کشور، گنجینه ارزشمندی از مفاهیم علمی فرهنگی است که در بستر آن جغرافیا متولد و در طی زمان تکامل یافته است. اما معماری معاصر با تغییر جهت از ارزشهای منطقهای به قوانین شهرسازی مدرن و مفاهیم وارداتی عملاً نوع جدیدی از معماری را بنیان نهاد که قرابت چندانی با معماری بومی پیشین و جغرافیای بستر خود ندارد. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که راهبردهای جدید رسانهای در معرفی معماری بومی مناطق جغرافیایی ایران با توجه به محتوای نشریات تخصصی کداماند؟ روش تحقیق این پژوهش، تحلیل محتوا به همراه کدگذاری دو مرحلهای مقالات بر اساس سیاههی وارسی محقق ساخته در 33 معیار موضوعی است که از روشهای معتبر حوزهی مطالعات رسانه و بین رشتهای بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش سه مجلهی معمار، معماری و ساختمان و هنر معماری از سال 1377 مجموعاً 4965 مقاله منتشر نمودهاند که 320 مقاله به موضوع معماری بومی اختصاص داشته است که منتج به رقم 6.44 درصد از کل مطالب میگردد. بدین ترتیب نسبت به موضوعات معرفی پروژه در ایران(مجموعاً 39/19 درصد از کل مقالات)، تاریخ و مبانی نظری(مجموعاً 23/19 درصد از کل مقالات)، اخبار رویدادهای معماری(مجموعاً 93/12 درصد از کل مقالات) و معرفی پروژه در غرب(مجموعاً 81/10 درصد از کل مقالات) معماری بومی در مقام پنجم پرتعدادترین مقالات منتشر شده توسط رسانههای مورد تحقیق قرار خواهد گرفت.
کلید واژگان
مجله معمارمجله هنرمعماری
مجله معماری و ساختمان
رسانه و معماری
معماری بومی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
موسسه آموزش عالی قشمسازمان پدید آورنده
پژوهشگر دوره دکترای معماری، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایراناستادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.




