نقش تلویزیون در ترویج فرهنگ مطالعه دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
طاهری پور, زهرایزدانی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف "شناخت رابطه تماشای برنامههای ترویج کتابخوانی در تلویزیون با فرهنگ مطالعه در دانشجویان" که هدف اصلی تحقیق است اجرا شده است و در این راستا تماشای برنامههای ترویج کتابخوانی به عنوان متغیر مستقل و فرهنگ مطالعه به عنوان متغیر وابسته مورد سنجش قرار گرفتهاند. روش تحقیق در مطالعه حاضر پیمایشی و برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است؛ روایی پرسشنامه را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ سنجیده شد . جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان علوم ارتباطات دانشگاه های علامه طباطبایی، تهران، سوره و آزاد واحد علوم تحقیقات ورودی سالهای 95 و 96 تشکیل می دهند. جامعه آماری تحقیق 1050 نفر وحجم نمونه مورد مطالعه برابر با 281 نفر است و پاسخگویان به صورت تصادفی مطبق متناسب با حجم انتخاب شدهاند؛ سپس نتایج استخراج و با استفاده ازSPSS تحلیل گردید. سپس یافتهها توصیف و توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیرهای زمینهای و مؤلفههای فرهنگ مطالعه که شامل "خرید کتاب"، "مطالعه روزانه"، "کتابهای امانت گرفته شده از کتابخانه"، "کتابهای نگهداری شده در خانه" و "مطالعه نوع خاصی از کتاب" است تشریح شده است. فرض وجود رابطه بین متغیر مستقل با مؤلفههای فرهنگ مطالعه مورد آزمون آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که تماشای برنامههای ترویج کتابخوانی در تلویزیون با فرهنگ مطالعه دانشجویان رابطه دارد که برای رسیدن به این نتیجه به بررسی نتیجه مؤلفههای فرهنگ مطالعه استناد شده است.
کلید واژگان
فرهنگ مطالعهترویج کتابخوانی
تلویزیون
کتاب باز
شبکه نسیم
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دکتر عباس اسدیسازمان پدید آورنده
رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سورهکارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه سوره




