الگوی مناسب برنامهسازی در رادیو، جهت ترویج مفاهیم اقتصاد مقاومتی
(ندگان)پدیدآور
رضی, حسینرشیدی, حبیبنوری ممرآبادی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بعد از طرح مفهوم اقتصاد مقاومتی و ابلاغ آن از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، برنامههای گوناگونی در سازمان صداوسیما برای ترویج و نهادینهسازی اقتصاد مقاومتی تولید و پخش میشود. ولی به نظر میرسد که شبکههای رادیو و تلویزیونی سازمان صداوسیما از یک الگوی یکسان و منسجمی به عنوان راهبرد ترویجی اقتصاد مقاومتی پیروی نمیکنند و برنامهها بیشتر به معرفی یک کارآفرین موفق و یا به تصویر کشیدن یک شرکت دانش بنیان خلاصه میشود. در این پژوهش با استفاده از اسناد و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و نظر کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد و رسانه، درصددیم الگوی مناسب و مطلوبی برای تولید و پخش برنامههای رادیویی در راستای ترویج اقتصاد مقاومتی طراحی کنیم. در این پژوهش ابتدا اسناد، سخنرانیها و سایر منابع مربوط به حوزه اقتصاد مقاومتی با روش مطالعه کتابخانهای و اسنادی بررسی شد و یافتهها با روش تحلیل مضمون سازماندهی شد سپس با 14 نفر از اقتصاددانان، جامعهشناسان، اساتید حوزه ارتباطات و رسانه، برنامهسازان رادیو و سیاستگذاران سازمان صداوسیما مصاحبه به عمل آمد و دادههای بهدستآمده از مصاحبهها کدگذاری و مقولهبندی شد. در نهایت در این پژوهش به الگویی مفهومی رسیدیم که دارای دو الزام، «اعتمادسازی و اعتبار افزایی بین مخاطب و رسانه» و «ایجاد هم نگری بین مخاطب و رسانه» است همچنین شامل چهار فرایند: «آگاهسازی و متوجه سازی افکار عمومی به مسائل اقتصادی، آموزش دهی و تربیتگری، سنجشگری و ارزیابی پیام و تعامل با محیط پیرامون جهت ترویج مفاهیم اقتصاد مقاومتی» است.
کلید واژگان
الگورادیو
اقتصاد مقاومتی
برنامهسازی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دکتر عباس اسدیسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)،کارشناس ارشد ارتباطات
کارشناس ارشد ارتباطات




