جایگاه ادبیات درمانی در ارتباطات زنانه
(ندگان)پدیدآور
رمضانی, ربابهمسگر, امیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بی تردید زن رکن اساسی خانواده است. اگر پزشک و روانشناس و جامعه شناس، برای بهبود وضعیت جامعه تلاش می کنند، یک معلم به ویژه اگر زن باشد کجا می تواند نقش آفرینی کند؟ سروده های حماسی ایلیاد هومر، حماسههای ملی چین و ژاپن، گاتاهای زرتشت، مزامیر داود و قصاید سلیمان و وِداها و اوپانیشادهای هندی، کهنترین آثار مکتوب بشری هستند. رسالت این متون، از دیر باز گشودن روزنههای شناخت به روی انسان و راهی مطمئن جهت برقراری ارتباط میان آنان بوده است. مارکوس لوکانوس، از شعرای روم قدیم ، در بارهی شعر گفته است: ای نیروی مدهش و شگفت آور الهی...ای شعر! تنها تو می توانی همه را از چنگال مرگ نجات دهی! به خاطر همین نیروی شگفت است که در طول تاریخ ادبای بسیاری در رشتههای مختلف اعم از پزشکی و فیزیک و غیره خالق ادبیات شدهاند. امروزه منتقدان بسیاری معتقدند که ادبیات، تعادل روانی خواننده و جامعه را برقرار می سازد. سازمان جهانی یونسکو هر ساله برنامههایی با عنوان ادبیات درمانی، تدارک می بیند. با پیچیدگیهای زندگی انسان معاصر و توجه به جایگاههای بالای مدیریتی زنان در جهان، می توان نسخهی درمانی قابل اطمینانی برای جامعهی بیمار جهانی نوشت. بایستی با برقراری ارتباط بیشتر میان زنان و اقشار مختلف جامعه، با ادبیات و با به کارگیری توان بالای ارتباطی زنان، جامعه را به سمت آرامش سوق داد. پیشگامی زنان در این فراخوانی، کم هزینهترین، ساده ترین و در دسترس ترین نسخهی درمان بیماری جامعهی جهانی است. اگر جامعهی جهانی بتواند به این مهم دست یابد، به آرامش و شکوفایی وامنیت انسان دست یافت.
کلید واژگان
ادبیات درمانیزنان
آینده
انسان معاصر
ارتباطات زنانه
هزارویکشب
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دکتر عباس اسدیسازمان پدید آورنده
. استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علّامه طباطبائیدانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبائی




