دیباچهای بر مبانی قرآنی فلسفه علوم انسانی
(ندگان)پدیدآور
سنگسفیدی, محمدرضا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
فهم و شناخت انسان و جامعه بشری و ارائه راهکار و برنامه برای معضلات و مشکلات آن، همواره یکی از مهمترین دغدغههای متفکران در طول تاریخ اندیشه بشر بوده است.
با شکلگیری علوم انسانی در عصر مدرن، انسان و پدیدههای انسانی موضوع مطالعه این علوم قرار گرفت. اما امروز شاهدیم که علوم انسانی مدرن نتوانسته است آنگونه که باید به مشکلات انسان و جامعه بشری پاسخ گوید، چون خود را از مهمترین منبع شناخت که همان وحی است، محروم کرده است.
شکلگیری «ایسم»های مختلف و ناتوانی آنها در حل معضلات جامعه بشری، نشان دهنده این واقعیت است.در این میان اندیشه اسلامی با استفاده از مبانی اصیل توحیدی، بهترین زمینه را برای رشد و پرورش علوم انسانی دارا میباشد، چون منبع شناخت حقیقی و تحریف نشدهای مانند قرآن را در اختیار دارد.
این مقاله تلاش میکند با بررسی مفاهیم علم و علوم انسانی، ضمن نقدی گذرا بر مؤلفههای کلیدی علوم انسانیِ غربی، به بررسی چیستی علوم انسانیِ اسلامی مبتنی بر آموزههای وحیانی، یعنی قرآن کریم بپردازد و با استعانت از آیات الهی و در چهارچوب جهانبینی اسلامی، برخی از مفروضات و پایههای اساسی شکلگیری علوم انسانیِ اسلامی را تبیین کند. در همین راستا ویژگیهای علم و انسان و همچنین راههای شناخت در تفکر اسلامی به عنوان گزارههای اصلی علوم انسانی مورد بررسی قرار میگیرد.
کلید واژگان
اسلامعلم
انسان
علوم انسانی
مبانی غربی علوم انسانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadraشاپا
2442-54512407-1056



