دوره 4, شماره 9
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
خوانشی جامعه شناسانه از نوستالژی در مدرنیسم ادبی ( با تاکید برآرای زیمل، وبر و لوکاچ
(دانشگاه مازندران, 2020-03-20)سادهترین معنای مدرنیته نو شدن است و نوستالژی نیز در یککلام به معنای اشتیاق برای بازگشت و احیای سنتهای ازدسترفته است ازاینروی به نظر میرسد که تجربه مدرنیته باتجربه نوستالژی در تضاد است. پس آیا این بدان معنا است که ...
-
بررسی فردیّت رمانتیسم در «حرفهای همسایه»ی نیما با رویکرد سبکشناسی انتقادی
(دانشگاه مازندران, 2020-03-20)هدف از مقالۀ حاضر بررسی جلوههای رمانتیسم، خاصّه فردیت رمانتیک، در نامهای از نیما است. نیما به تعبیر شفیعی کدکنی (1398: 57) «سرشاخۀ نوعی برداشت از رمانتیسم اروپایی محسوب میشود و تحت تأثیر رمانتیسم فرانسه است». از این رو، ...
-
ایماژیسم در منظومه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» از فروغ فرخزاد و منظومه «هیو سلوین مابرلی» از عزرا پاوند
(دانشگاه مازندران, 2020-03-20)ایماژیسم به معنای تصویرگرایی، مکتبی است که در مدت کوتاهی که از عمر آن گذشت تأثیرات به سزایی را در ادبیات و مکاتب بعد از خود بر جای گذاشت و عزرا پاوند بهعنوان بنیانگذار این مکتب با تأثیرپذیری از شعر هایکو و ترکیب آن با ...
-
واکاوی مؤلّفههای رئالیسم جادویی در رمان «دخیل هفتم» اثر محمّد رودگر
(دانشگاه مازندران, 2020-03-20)رئالیسم جادویی یکی از زیرشاخههای مکتب رئالیسم است که در آن واقعیّت و خیال به هم میآمیزند؛ به گونهای که اتّفاقات و شخصیّتهای جهان واقعی و فراواقعی برای خواننده کاملاً طبیعی و باورپذیر جلوه مینماید. «دخیل هفتم» اثر محمّد ...
-
تحلیل رمان «عشق سالهای جنگ» بر پایه ی مؤلفه های مکتب رئالیسم
(دانشگاه مازندران, 2020-03-20)چکیده مطلب: رئالیسم مکتبی است که خود را نسبت به بازآفرینی دقیق جامعه ی انسانی متعهد می داند. هنرمندان رئالیسم، با پرداختن به زندگی قهرمانان، نمایی از اوضاع اجتماعی و سیاسی یک ملت را به نمایش می گذارند و به همین جهت، آثار ...



