عوامل مؤثر بر رشد اقتصاد دیجیتال، فرصتها و تهدیدات آن و راهبردهای مناسب جمهوری اسلامی ایران در قبال آن
(ندگان)پدیدآور
نوری, مهدیطباطبایینیا, سید بهزاد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از اندیشمندان، اقتصاد دیجیتال را موتور محرکه اقتصاد امروز میدانند و در تلاشاند تا راهکارهایی در جهت بهرهبرداری هر چه بیشتر از این حوزه ارائه نمایند. با توجه به اهمیت اقتصاد دیجیتال، پژوهش حاضر بر آن است تا ابتدا بررسی نماید، اقتصاد دیجیتال چه فرصتها و تهدیداتی را برای کشور ایجاد میکند و پس از آن راهبردهایی را برای حداکثرسازی بهرهبرداری از فرصتهای اقتصاد دیجیتال و مقابله با تهدیدات آن ارائه دهد. برای این منظور، اطلاعـات و دادههای مـوردنیـاز، از طریق مطالعـات کتابخانهای، بررسی اسناد و همچنین مطالعات میدانی شامل مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شـده است و سپس جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات و ارائه راهبردها و استراتژیهای مربوطه از روش SWOTو تکنیک دیمتل استفاده شده است. نهایتاً بر اساس نتایج پژوهش، برای اقتصاد دیجیتال تعداد 5 قوت داخلی در برابر 3 نقطه ضعف داخلی و تعداد 7 فرصت خارجی در برابر 5 تهدید خارجی شناسایی و بررسی شده است. سپس با مقایسه نقاط قوت داخلی و فرصتهای خارجی، نقاط ضعف داخلی و فرصتهای خارجی، نقاط قوت داخلی و تهدیدهای خارجی و نقاط ضعف داخلی و تهدیدهای خارجی با یکدیگر، 8 راهبرد جهت بهرهبرداری از اقتصاد دیجیتال، در فضای اقتصادی ایران ارائه شده است. نهایتاً 20 عامل داخلی و خارجی که از طریق تکنیک SWOT استخراج شده است، همچنین با استفاده از روش دیمتل از منظر درجه علیت، مورد مقایسه قرار گرفتهاند که نتایج نشان داد بالاترین رتبه اثرگذاری، مربوط به عامل «افزایش و توسعه تجارت الکترونیک» و بالاترین رتبه اثرپذیری، مربوط به عامل «سرمایهگذاری عظیم» میباشد.
کلید واژگان
اقتصاد دیجیتالتهدید و فرصت
SWOT
دیمتل
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیسازمان پدید آورنده
دکتری اقتصاد دانشگاه تهران.فارغ التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد هنر دانشگاه هنر اصفهان



